Main Article Content

Abstract

This study investigated the relationship between academic self-efficacy and psychological adjustment among 2821 students (grades 7 to 12) who were selected from all Omani school districts. It also aimed at exploring the predictive possibility of academic self-efficacy by psychological adjustment, and identifying the differences in academic self-efficacy and psychological adjustment according to gender and age. Two scales of academic self-efficacy and psychological adjustment were applied in order to obtain study data, after verifying their validity and reliability. The results showed statistically significant differences due to gender and class in both academic self-efficacy and psychological adjustment. Moreover, results of the multiple regression analysis showed that the adaptive adjustment subscale was the only significant predictor of academic self-efficacy and contributed with a percentage of (15.2%) in explaining the difference in students' scores in the academic self-efficacy scale.

Article Details

References

  1. إبراهيم، إلهام (2016). رتب الهوية الاجتماعية والأيديولوجية والتكيف الأكاديمي وعلاقتهم بالكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طالبات كلية التربية جامعة شقراء. مجلة كلية التربية، جامعة بنها، مصر، 27(105)، 351–393.
  2. إبراهيم، نجاح (2011). الكفاءة الذاتية وعلاقتها بكل من قلق الاختبار والإنجاز الأكاديمي لدى الطالبة المعلمة بجامعة القصيم. مجلة الطفولة والتربية، مصر، 3(7)، 55-111.
  3. أحمد، هيثم؛ وأبو دنيا، نادية؛ وعبد المعطي، محمد (2016). العلاقة بين استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا والكفاءة الذاتية المدركة لدى طلاب السنة التحضيرية جامعة الملك سعود. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، السعودية، 73، 219–252.
  4. أغنية، صالحة (2015). التوافق النفسي وعلاقته بالدافعية للإنجاز: لدى طلبة المرحلة الثانوية (بنى وليد). مجلة العلوم الإنسانية والتطبيقية، الجامعة الأسمرية الإسلامية، ليبيا، 27، 271 – 283.
  5. حشمت، مصطفى؛ وباهي، مصطفى (2006). التوافق النفسي والتوازن الوظيفي. مصر: الدار العالمية.
  6. الختاتنة، سامي (2012). مقدمة في الصحة النفسية. عمان: دار الحامد.
  7. رضوان، سامر (1997). توقعات الكفاءة الذاتية: البناء النظري والقياس. مجلة شؤون اجتماعية، 55، 25 – 51.
  8. الزق، أحمد (2009). الكفاءة الذاتية الأكاديمية المدركة لدى طلبة الجامعة الأردنية في ضوء متغير الجنس والكلية والمستوى الدراسي. مجلة العلوم التربوية والنفسية، البحرين، 10(2)، 37 - 58.
  9. السرحا، محمد (2016). الكفاءة الذاتية ودافعية الانجاز والتعلم المنظم ذاتيا كمتنبئات بالتسويف الأكاديمي لدى طلبة جامعة آل البيت (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة اليرموك، إربد.
  10. سرحان، وليد (2013). الصحة النفسية. القاهرة: الشكرة العربية المتحدة.
  11. السعدي، محمد (2012). تطور الهوية النفسية وعلاقته بتوقعات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة عمان العربية، عمان.
  12. سعيد، فداء (2012). العلاقة بين الكفاءة الذاتية المدركة والتفكير فوق المعرفي والتحصيل الأكاديمي (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة عمان العربية، عمان.
  13. الشمراني، عبد الرحمن (2014). الكفاءة الذاتية الأكاديمية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى الطلبة الموهوبين بمحافظة القنفذة (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الباحة، الباحة.
  14. عبد الحي، بوسف (2013). الكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة المرحلتين المتوسطة والثانوية في منطقة المثلث الجنوبي في ضوء متغيري الجنس والعمر (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة اليرموك، إربد.
  15. العتايقة، بسام (2012). دور البيئة المدرسية في التنبؤ بالتوافق النفسي لدى طالبة المرحلة الثانوية في مدينة بئر السبع في ضوء بعض المتغيرات (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة اليرموك، إربد.
  16. علي، أحمد (2004). ما وراء المعرفة وعلاقتها بالكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلاب كلية التربية (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة اسيوط، أسيوط.
  17. مباركة، ميدون؛ وأبي مولود، عبد الفتاح (2014). الكفاءة الذاتية وعلاقتها بالتوافق الدراسي لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط، دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ بمتوسطات مدينة ورقلة. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرباح، الجزائر، 17، 105-118.
  18. المحسن، سلامة (2006). الكفاءة الذاتية المدركة وعلاقتها بدافعية الإنجاز والتوافق والتحصيل لدى طلبة كلية التربية في جامعة اليرموك (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة اليرموك، إربد.
  19. محمد، سيد؛ وعبد المنعم، محمد؛ وغريب، زينب (2015). الخوف من الفشل وعلاقته بالكفاءة الذاتية لدى عينة من طلاب السنة التحضيرية بجامعة الملك فيصل. دراسات تربوية واجتماعية، مصر، 21(3)، 269–298.
  20. ناصيف، غزوان (2011). الصحة النفسية والعلاج النفسي. القاهرة: دار الكتاب العربي.
  21. النصاصرة، فؤاد (2009). الكفاءة الذاتية المدركة وعلاقتها بقلق الامتحان في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية لدى طلبة الثانوية العامة في مدينة بئر السبع (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة اليرموك، إربد.
  22. الهاشمي، زينب (2010). أساليب التوافق النفسي إزاء الضغوط النفسية وعلاقتها بسمات الشخصية لدى طلبة مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في منطقة الداخلية بسلطنة عمان (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
  23. وادي، منى (2016). مكونات انفعال الغضب وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الإسلامية، غزة.
  24. وزارة التربية والتعليم (2016). قسم المؤشرات والإحصاء، مسقط.
  25. Abu-Hilal, M., Aldhafri, S., Albahrani, M., & Kamali, M. (2016). The Arab Culture and the Arab Self: Emphasis on Gender. In R. B. King & A. B. Bernardo (Eds.), The Psychology of Asian Learners (pp. 125-138). Singapore: Springer Singapore.
  26. Albahrani, M., Aldhafri, S., Alkharusi, H., Kazem, A., & Alzubaidi, A. (2013). Age and gender differences in coping style across various problems: Omani adolescents’ perspective. Journal of Adolescence, 36, 303-309.
  27. Aldhafri, S. (2011). Self-efficacy and physical self-concept as mediators of parenting influence on adolescents’ adjustment and wellbeing. Journal of Psychology in Africa, 21(4), 511-520
  28. Aldhafri, S., Kazem, A., Alzubaidi, A., Yousif, Y., Albahrani, M., & Alkharusi, H. (December 2009). Developmental aspects for Omani adolescents (12-18 years): Piloting instruments and psychometric findings. Paper presented at the 54th International Council on Education for Teaching, Muscat, Oman.
  29. Al-Harthy, I., & Aldhafri, S. (2014). The relationship among task-value, self-efficacy and academic achievement in Omani students at Sultan Qaboos University. International Review of Social Sciences and Humanities, 7(2), 15-22.
  30. Alkharusi, H., Aldhafri, S., Alnabhani, H., & Alkalbani, M. (2013). The impact of students’ perceptions of assessment tasks on self-efficacy and perception of task value: A path analysis. Social Behavior and Personality, 41(10), 1681-1692. doi.org/10.2224/sbp.2013.41.10.1681
  31. Bandura, A. (1997). Self- efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman and company.
  32. Bell, T. (2003). Cultural mistrust, self -efficacy, and outcome expectations as predictors of academic and psychosocial adjustment for african -american college students at predominantly white universities (ProQuest Dissertations & Theses Global No. 3086014).
  33. Brenner, B. (2003). A study of self -awareness, self -efficacy, and sojourner adjustment over time (ProQuest Dissertations & Theses Global No. 3107199).
  34. Natera, L. (1998). Self-efficacy, stress, and adjustment in latino college students (ProQuest Dissertations & Theses Global No. 1391062).
  35. Poyrazli, S. (2001). The role of assertiveness, academic experiences, and academic self -efficacy on psychosocial adjustment of graduate international students (ProQuest Dissertations & Theses Global No. 9979235).
  36. Schwartz, S. (2002). The relationship between self -efficacy and adjustment on an adolescent inpatient unit (ProQuest Dissertations & Theses Global No. 3047072).