The Image of Omani Teachers as Viewed by Segments of Society: An Analytical Descriptive Study

Abdullah K. Ambusaidi

Abstract


This study aimed to identify the image of Omani teachers as viewed by other segments of society. The study sample consisted of 1196 members of Omani society from different sectors of the following Omani governorates: Muscat, Al-Dakhlyha, North Al-Sharqyia, South Al-Sharqyia, North Batinah, and South Batinah in academic year 2014/2015. To gather the data, a questionnaire consisting of 32 items and two open ended questions was used. The validity of the instrument was checked by a panel of experts. The reliability of the questionnaire was checked for internal consistency using Cronbach's alpha (a = 0.93). The overall results showed a positive image of Omani teachers as they are seen to play a positive role in the  development of society and hold a message in life to pass to their students. In addition, the results showed statistically significant differences due to gender and the nature of their jobs. In addition, the results showed no significant differences due to having kids in school. Based on the findings, the researcher concluded with a number of suggestions and recommendations.


Keywords


Teacher image, segments of society, Sultanate of Oman.

Full Text:

PDF

References


حامد، إيناس ( 2009). صورة المعلم المقدمة في بعض مجلات الأطفال وعلاقتها بالصورة الذهنية لدى الطفل: دراسة ميدانية. دراسات الطفولة، 81-96.

أمبوسعيدي، عبدالله، والراشدي، ثريا (2012). اتجاهات معلمي العلوم نحو استخدام القراءة في تدريس العلوم في ضوء بعض المتغيرات: دراسة ميدانية في جامعة السلطان قابوس وكليات التربية بعمان، مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية والنفسية، 28 (2)، 315-345.

أمبوسعيدي، عبدالله ، والعفيفي، منى (مايو، 2004). البيئة الصفية الواقعية والمفضلة في حصص مادة الفيزياء من وجهة نظر طلبة المرحلة الثانوية بسلطنة عمان. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر الثامن لمعلمي العلوم والرياضيات، بيروت، الجامعة الأمريكية: 96-112.

أمبوسعيدي، عبدالله، والشعيلي، علي (2003). تقدير طلبة تخصص العلوم في كلية التربية بجامعة السلطان قابوس للبيئة الصفية في ضوء بعض المتغيرات. دراسات في مناهج وطرق التدريس، 87: 67-97.

الجهوري، ناصر (2002). المستوى المعرفي للمفاهيم الأساسية في الفيزياء وأنماط الأخطاء المفاهيمية الشائعة لدى الطالب المعلم تخصص الفيزياء في كليات التربية بسلطنة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.

الحارثي، علي (2008). العلاقة بين معتقدات معلمي العلوم حول استخدام استراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء وممارستهم الصفية لها. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.

دياب، عبدالباسط محمد و محمد، محمد عبدالعظيم (2009). الخصائص الشخصية والواجبات المهنية لمعلم مدرسة المستقبل في ضوء التحديات المعاصرة وآفاق المستقبل. المؤتمر العلمي العربي الرابع – الدولي الأول (التعليم وتحديات المستقبل). سوهاج. مصر.

الراجحي، محمد محمد (2015). دور وسائل الإعلام الجديد في تشكيل الرأي العام دراسة حالة على الرأي العام النوعي المغربي. رسالة دكتوراه غير منشورة. جامعة ام درمان الحكومية، جمهورية السودان.

رويدا الكساسبة (2008). رؤية المعلم لمكانته في المجتمع الاردني. رسالة ماجستير غير منشورة. الجامعة الأردنية. الأردن.

مجلس الشورى العماني (2015). دراسة مجلس الشورى العماني وتوصياته حول واقع المعلم في سلطنة عمان. مسقط، مجلس الشورى العماني.

دخان، سارة ( 2012). صورة المعلم في المجتمع الجزائري. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة محمد لمين دباغين- سطيف 2. الجزائر.

مرابط، سارة ، برحومة، زينب ، (2015). صورة الاجتماعية للمعلم وانعكاساتها على ادائه الوظيفي. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي. الجزائر.

السليم، بشار، والعلي، يسرى (2012). علاقة مكانة (المعلم الاجتماعية (بدوره في تنمية المجتمع كما يقدرها معلمو المدارس الثانوية في الأردن. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 20(2), 179-205.

صافي، حبيب ( 2006). صورة المعلم في ثقافة المجتمع الجزائري. رسالة ماجستير غير منشورة، الجزائر، جامعة أبي بكر بلقايد، كلية الآداب والعلوم الإنسانية.

العاجز، فؤاد (1998). واقع مكانة المعلم الاجتماعية كما يراها المعلمون أنفسهم في مدارس وكالة الغوث بمحافظات غزة. دراسات في المناهج وطرق التدريس، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، كلية التربية – جامعة عين شمس، 46.

عدلي، عاطف (2001). صورة المعلم في وسائل الإعلام. الطبعة الثانية. القاهرة: دار الفكر العربي

Arbab, H. (1995). The image of the teacher in rural Colombia: an inquiry into themes, metaphors, and implication for education. Ed D Dissertation. ProQuest Dissertations Publishing. 9524678.

Aslan, N. (2016). Teacher images in Spain and Turkey: a cross-cultural study. Asia Pacific Education Review, 17, 253–266.

Baran, M., Maskan, A., & Baran, M. (2015). Physics, chemistry and biology teachers' reasons for choosing the profession of teaching and their levels of job satisfaction with respect to certain variables. Journal of Education and Training Studies, 3(3), 101-110.

Dozza, L. & Cavrini, G. (2012). Perceptions of competence: how parents view teachers. Social and Behavioral Sciences, 46, 4050-4055.

Everton,T., Turner, P., Hargreaves, L. & Pell, T. (2007). Public perception of the teaching profession. Research Papers in Education, 22 (3), 247-265.

Gordon, J (2005). The crumbling pedestal: changing images of Japanese teachers. Journal of Teacher Education, 56 (5), 459-47.

Mynbayeva, A., & Yessenova, K. (2016). Distinguishing features of teacher image and faculty members image: comparative study. International Review of Management and Marketing, 6 (s1), 110-117.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol12iss2pp282-299

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Abdullah K. Ambusaidi

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter