Main Article Content

Abstract

This study aimed at identifying the level of implementing School Based Family Counseling (SBFC) Interventions among school counselors in their work, their theoretical orientation, beliefs, their degree of readiness to use it in their schools and factors that challenge the implementation of SBFC. To address the questions of the study, the researcher constructed a school based family counseling questionnaire which consisted of three parts. The sample of the study consisted of 91 male and female school counselors selected from Jordanian public schools in four governmental directorates. The results of the study revealed that 79.1% of the school counselors use SBFC interventions. They also showed that behavioral family counseling was the most widely used among the participants, whereas family systems theories were the least used. Moreover, the results indicated that school counselors had strong positive beliefs about implementing SBFC, but their degree of readiness to implement SBFC and the challenges of implementing SBFC interventions were moderate.

Keywords

School counselors school based family counseling family systems.

Article Details

References

  1. أبو زيتون، جمال (2014). مدى ممارسة المرشدين التربويين للأدوار والمهمات الوظيفية المطلوبة منهم للتعامل مع الطلبة ذوي الحاجات. مجلة العلوم التربوية والنفسية- جامعة البحرين، 15 (4)،343-371.
  2. إبراهيم، حليمة (2009). الصراعات الأسرية وعلاقتها بالاكتئاب والقلق لدى المراهق الكويتي. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الكويت- الكويت.
  3. إبراهيم، فيوليت؛ علي، أماني؛ ويوسف، محمود(2014). برنامج قائم على الإرشاد السلوكي لتدعيم مهارات التواصل وخفض أشكال العنف لدى عينة من المراهقين. مجلة الإرشاد النفسي،39، 798-779.
  4. البطوش، ريم ( 2007). علاقة العنف الأسري والتوتر النفسي لدى الزوجات المعنفات والأبناء المساء إليهم مع بعض المتغيرات الديموغرافية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الكرك- الأردن.
  5. بورقيبة، داوود (2005). نحو مرشد نفسي مدرسي في للألفية الثالثة. مجلة دراسات- الجزائر،2،56-70.
  6. بوغازي، كريمة؛ وعريبي، سعيدة (2016). الإرشاد الأسري لآباء الأطفال ذوي صعوبات التعلم. مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية، الجزائر، 18( 17)، 227-265.
  7. حامد، صباح ؛ وطالب، ابراهيم (2014). دور المرشد الطلابي في التعامل مع مشكلات العنف الأسرى لطلاب المرحلة الثانوية بالرياض. مجلة العلوم الإنسانية - جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، 15 (13)، 52- 70.
  8. الحجيري، رزان (2013). درجة ممارسة المرشد التربوي للإرشاد الأسري من وجهة نظر مديري المدارس والطلبة. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة عمّان العربية. الأردن.
  9. الحوارنة، إياد ( 2017). الصعوبات التي تواجه طلبة الإرشاد النفسي في التدريب الميداني من وجهة نظرهم. مجلة مؤتة للبحوث والدراسات، سلسلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة مؤتة- الأردن، 22 (5)، 119-144.
  10. الرواشدة، شذى (2013). مستوى ادراك معلمي غرف المصادر في محافظة الكرك لحاجات أسر الطلبة لخدمات الإرشاد والتوجيه الأسري. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة- الأردن.
  11. العبدالله، فايزة ( 2010). الحرمان من الرعاية الوالدية وعلاقته ببعض المتغيرات: دراسة ميدانية على طلاب الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مدينة دمشق. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة دمشق- سوريا.
  12. العتوم، نادية (2004). الحاجة للإرشاد الأسري من وجهة نظر المرشدين التربويين في محافظات شمال الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، اربد- الأردن.
  13. عليمات، خولة (2009). دور المرشد التربوي في التعامل مع ظاهرة التسرب المدرسي خلال مرحلة التعليم الأساسي في محافظة جرش. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية- الأردن.
  14. غيث، سعاد؛ وطقش، حنان (2010). فعالية برنامج إرشادي يستند إلى النظرية العقلانية الانفعالية في تحسين مسؤولية التحصيل المدرسي والكفاءة المدركة لدى طالبات الصف الخامس المساء إليهن. المجلة التربوية- الكويت، 24( 94) 169-207.
  15. غيث، سعاد (2012). أثر الإساءة الوالدية والإهمال في سلوكيات الصداقة لدى طلبة الصف الثامن الأساسي. مجلة العلوم التربوية والنفسية- جامعة البحرين، 13(1)، 381 -419.
  16. غيث، سعاد(2017). مهارات الإرشاد الأساسية: دليل المُساعد.( مترجم)، عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.
  17. مخيمر، سيهار(2014). الإرشاد النفسي المدرسي ودوره في العملية التعليمية. مجلة الإرشاد النفسي، 38، 270- 347.
  18. المجلس الوطني لشؤون الأسرة (2009) الاستراتيجية الوطنية للإرشاد الأسري في الأردن. عمان: الأردن.
  19. المحتسب، آيات (2012). اضطرابات الأكل لدى المراهقين في الأردن وعلاقتها بعادات الأم الغذائية والصراعات الأسرية والتأثير الإعلامي. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان- الأردن.
  20. Barrow, G. (2011). The role of professional school counselors in working with students in gangs: A grounded theory study. A dissertation By: Raleigh, North Carolina University. Retrieved from ProQuest Database, UMI Number: 3497190.
  21. Bryan, J., & Henry, L. (2008). Strengths-based partnerships: A school-family-community partnership approach to empowering students. Professional School Counseling, 12, 149-156.
  22. Bryan, J., & Henry, L. (2012). A model for building school-family-community partnerships: Principle sand process. Journal of Counseling and Development, 90, 408-420. doi:10.1002/j.1556-6676.2012.00052.x
  23. Campbell, J. (2009).Attitudes and beliefs of counselor educators toward gatekeeping. Retrieved from ProQuest Database, UMI Number 3354261.
  24. Carter, M., & Evans, W. (2008).Implementing school-based family counseling: strategies, activities, and process considerations. .International Journal for School-Based Family Counseling, 1, 5, 1-13, .
  25. Carter, S. (2016). Multicultural counseling programs. Research Starters Education, 1, 1-14. Retrieved from: Research Starters – Education Database.
  26. Crespi, T., & Hughes, T. (2004). School-based mental health services for adolescents: School psychology in contemporary society. Journal of Applied School Psychology, 20, 1, 67-78.
  27. Cripps, K., & Zyromski, B. (2009). Adolescents’ psychological well-being and perceived parental involvement: Implications for parental involvement in middle schools .Research in Middle Level Education Online, 33, 4, 1-13.
  28. Cook, A., Brayn, J., & Belford, P. (2016). Implementation of a school-family-community partnership model to promote Latina youth development: reflections on the process and lessons. International Journal of Research on Service-Learning and Community Engagement, 4, 1, 1-18. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/311994019.
  29. Cole, R.(20120. Professional School Counselors’ role in partnering with military families during the stages of deployment. Journal of School Counseling, 10, 7. Retrieved from: https://eric.ed.gov/?id=EJ978863.
  30. Colbert, R.(1096). The counselor's role in advancing school and family partnership. School Counselor, 44, 2,100-105.
  31. Diorio, G. (2016). Parent volunteers in schools. Research Starters Education.3,1, 1-12. Retrieved from: Research Starters – Education Database.
  32. Dottie, M. (2017). School counselors’ perceptions of family systems perspectives. The Family Journal, 25, 3.Doi: 10.1177/1066480717711109.
  33. Farrell, A and Collier, M. (2010). School personnel’s perceptions of family–school communication: A qualitative study. Improving Schools, 13, 1, 1-20.DOI: 10.1177/1365480209352547.
  34. Gerrard, B. (2008). School-based family counseling, overview, trends, and recommendations for future research. International Journal for School-Based Family Counseling, 1, 1. Retrieved from: schoolbasedfamilycounseling.com/.../IJSBFC.
  35. Griffin, D., & Steen, S. (2010). School-family-community partnerships: Applying Epstein's theory of the six types of involvement to school counselor practice. Professional School Counseling, 13, 218-226.
  36. Henderson, A., Sager, T. & Horne, A. (2003). Mothers and sons: a look at the relationship between child behavior problems, marital satisfaction, maternal depression, and family cohesion. Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 11, 33-41.
  37. Henry, L., Bryan, J., and. Zalaquett, .P. (2017). The Effects of a counselor faith-based, school–family–community partnership on Student achievement in a high-poverty urban elementary school. Journal of multicultural counseling and development, 45,162- 128. DOI: 10.1002/jmcd.12072.
  38. Holcomb-McCoy, C. (2004). Using the family autobiography in school counselor preparation: an introduction to a systemic perspective. .Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 12, 1, 21-25.
  39. Kim, J. . Mayes, R.. Hines E. & Bryan, J. (2017): The parent–high school Counselor relationship and dtudents’ postsecondary enrollment. Journal of Counselor Leadership and Advocacy, 1, 3. Published online: doi:10.1080/2326716X.2017.1322929
  40. Lagana, M. (2004). Protective factors for inner-city adolescents at risk of school dropout: family factors and social support. Children & Schools, 26,4, 211-220.
  41. Laible, D. (2011). Does it Matter if preschool children and mothers discuss positive vs. negative events during reminiscing? links with mother-reported attachments, family emotional climate, and socioemotional development. Social Development, 20, 2.
  42. Lewis-Antoine, N. (2012).Teachers and parents’ perceptions of Barriers to Parental Involvement in an Alternative High School. A dissertation By: Walden University. Retrieved from ProQuest Database, UMI Number 3498258.
  43. Ludwig, S. (2016). School health services. Research starters education. 3, 1, 1-12. Retrieved from: Research Starters – Education Database.
  44. Mason, E. (2010).Leadership Practices of school counselors and counseling program implementation. NASSP Bulletin, 94, 4. DOI: 10.1177/0192636510395012.
  45. Martin, D.(2017) School Counselors’ Perceptions of Family Systems Perspectives. The Family Journal, 25,3. DOI:10.1177/1066480717711109.
  46. Mazgon, J., & Mrvar, P. (2017)The role of the school counselor in school-community collaboration: The case of Slovenia. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 5,1,19-29.
  47. Messin, K., Kolbert., Hyatt-Burkhart, D., & Crothers, L. (2015). The role of mental health counselors in promoting school–family collaboration within the tiered school-wide positive behavioral intervention an support (SWPBIS) mode. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families 2, 3, 277-285. DOI: 10.1177/1066480715574471.
  48. Mellin, E., Belknap, E., Brodie, L., & Sholes, K. (2015). Opening school doors to communities and families: A social capital perspective for multiparty collaboration. Journal for Social Action I Counseling and Psychology, 7, 1, 1-18. Retrieved from http://jsacp.tumblr.com.
  49. Mullis, F., & Edwards, D. (2001).Consulting with parents: Applying family systems concepts and techniques. Professional School Counseling, 5, 2, 116 – 123.
  50. Paylo, M. (2011). Preparing school-counseling students to aid families: Integrating a family systems perspective. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 19, 2, 140-146.
  51. Perusse, R., & Goodnough, G. (2005).Elementary and secondary school counselor's perceptions of graduate preparation programs: A national study. Counselor Education and Supervision, 45, 109-118.
  52. Sheridan , S., Kratochwill, Th., Burt, J., & Clarke, B. (2009). Conjoint behavioral consultation: Promoting family-school connections and interventions. Springer Publication.
  53. Snyder, M. (2010). Teachers’ Perceptions of students needs toward school-based family counseling. A dissertation By: Capella University. Retrieved from ProQuest Database, UMI Number 3390330.
  54. Stone, C., & Dahir, C. (2015). The transformed school counselor. Third edition. Cengage Learning, Boston, USA.
  55. Sweeney, Th. (2009). Adlerian counseling and psychotherapy: A practitioner's approach, fifth edition. Rutledge Publication.
  56. Tan, T., & Goldberg, W. (2009).Parental school involvement in relation to children's grades and adaptation to school. .Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 3, 442-453.
  57. Terry, L. (2002). Family counseling in the schools: a graduate course. Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 10, 4, 419-428.
  58. Van Velsor, P. & Cox, D. (2000). Use of collaborative drawing technique in school counseling practicum: an illustration of family systems. Counselor Education and Supervision, 40, 2, 141-152.