The perceptions of Male and Female Secondary Teachers toward the Criteria for Designing and Evaluating e-Learning & Educational Software in the Independent Secondary Schools in the State of Qatar

Abdullah S. Almannai

Abstract


This study aimed to explore the perceptions of secondary school teachers in the State of Qatar toward the criteria for designing and evaluating e-learning  and educational software in education in the independent secondary schools. A questionnaire was designed and validated, and was administered to a sample of 400 male and female secondary independent school teachers. The results revealed the following: High agreement among most of the teachers about the importance of the instructional design criteria for e-learning and educational software. A significant difference was found between male and female teachers in favor of male teachers; and a significant difference was found between those who attended computer workshops only and those who attended computer workshops plus ICDL, in favor of the latter group. No significant interactions were found for: gender by years of experience;  gender by computer workshops; gender by major; years of experience by major; years of experience by computer workshops; and computer workshops by major. The results were interpreted and some recommendations and future studies were suggested

Keywords


E-learning software criteria, design criteria, independent secondary school

Full Text:

PDF

References


البلوشي، فاطمة (2001). ندوة تقنيات التعليم: التعلم الشبكي، جامعة السلطان قابوس، مسقط – عمان. ص ص 32-55.

العبدالكريم، مشاعل عبدالعزيز (2008). واقع استخدام التعليم الإلكتروني في مدارس المملكة الأهلية بمدينة الرياض، رسالة ماجستير غير منشورة، الرياض، المملكة العربية السعودية: جامعة الملك سعود.

المناعي، عبدالله (2016). واقع توظيف التعلم الإلكتروني وخدمات الإنترنت من وجهة نظر معلمي ومعلمات المواد الأساسية في مدارس قطر الثانوية المستقلة. مجلة العلوم التربوية والنفسية-البحرين، 17(1)، 68-100.

الحافظ، محمود عبدالسلام محمد (2014). معايير الجودة في بيئة التعلم عبر الإنترنت بمؤسسات التعليم العالي، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي- اليمن، 7(15)، 53-73.

المريخي، عبدالله حمد (2011). تقويم توظيف معلمي ومعلمات المدارس الإعدادية المستقلة بدولة قطر لمستحدثات تكنولوجيا التعليم واتجاهاتهم نحوها، رسالة ماجستير غير منشورة، مملكة البحرين: الجامعة الخليجية.

لال، زكريا (2008). آراء معلمي ومعلمات المدارس الثانوية نحو توظيف شبكة المعلومات العالمية في مدارس المستقبل في بعض دول الخليج العربي.مجلة العلوم التربوية والنفسية- البحرين، 9(3)، 85 – 109.

لال، زكريا والجندي، علياء (2010). الاتجاه نحو التعليم الإلكتروني لدى معلمي ومعلمات المدارس الثانوية بمدينة جدة، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية،2(2)، 12-61.

مدونة التصميم التعليمي وتقنيات التعليم والتعلم الإلكتروني (2013).مصمم تعليمي: معايير تقييم البرمجيات التعليمية.

Almannai, A. (2004). (Retrieved 3/10/2015) www.id4arab.com/2013/03/blogpost_1587.htmlhttp://www.qu.edu.qa/myqu/as_almannai/instruction%20courses.html

Bee, B. C. & laurel E. D. (2004). Applying the ISO 9126 model to the evaluation of an e-learning system. (Retrieved 22/07/2014.http:/www.ascilite.org.au/conferences/perth04/procs/chua

Chan, S. (2011). Checklist for evaluating tech tools, apps, software, and hardware, tech pudding: Spoonfuls of educational technology. (Retrieved 3/10/2015) http:/techpudding.com/2011/04/04/checklist-for-evaluating-technology-software-and-appl.

Dubois, J. (1998). Distance learning: A transformation model for higher education, going the distance, PBS Adult Learning Service.

Fons, R. & Others. (1989). CLOPPE educational software integration for effective classroom instruction. Journal of Research in Computing in education, 21(4), 473-482.

Haynes, L. (1988). Software assessment. Modus, 6 (1), 22-26.

Mason, R. (1998). Model of online course. ALN Magazine, 2(2), 1 - 14.

Nisanic, M. (2000). Instructional software evaluation criteria used by the teachers: Implications from theory to practice. (Retrieved3/10/2015). http://eric.ed.gov/?id=ED444534

Rekkedal, T. (2006). State of the art report on distance learning and e-learning quality for SMEs. Paper prepared for the EU Leonardo project, E-learning Quality for SMEs: Guidance and Counseling, May 2006.

Strickland, A. (2012). Software evaluation checklist. (Retrieved 3/10/2015). http:// Checklist.com/software-evaluation-Checklist/

The Association for Educational Communications and Technology (AECT), (2001).The handbook of research for educational communication technology. (Online).

http://www.aect.org/internet/publications/edtech/13/index.htmlWeb-Finance-Inc. (2015). (Retrieved3/10/2015).www.Investorwords.com/19286/evaluation_criteria.html




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol12iss3pp524-538

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Abdullah S. Almannai

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter