Main Article Content

Abstract

This study aimed to identify the prevailing educational philosophy among secondary school teachers at Irbid Governorate Schools from their point of  view. The study was conducted on a sample that consisted of 215 male and female teachers from the first Directorate of Education of Irbid by using a questionnaire consisting of 60 items that represent the pragmatism, Islamic, existential, ideal and realistic philosophies. The study found that the level of having philosophical beliefs among secondary school teachers was intermediate; and that the Islamic philosophy was ranked first followed by pragmatism, idealism, realism, and existentialism respectively. The results of the study showed that there were no statistically significant differences due to the study variables (sex and major) on the studied instrument as a whole or on the interaction between them. In addition, there were no statistically significant differences due to the variables on the fields of study separately, and on the interaction between them, except the field of ideal philosophy on the variable of major in favor of literary stream.

Keywords

Educational philosophy pragmatic philosophy Islamic philosophy existential philosophy ideal philosophy realistic philosophy secondary school teachers.

Article Details

References

  1. بدارنة، حازم؛ الحوري، حازم (2015). درجة ممارسة معلمي المرحلة الأساسية في تربية اربد الأولى لمبادئ فلسفة التربية والتعليم في الأردن من وجهة نظرهم ونظر المشرفين والمديرين. دراسات، العلوم التربوية، (42) 3، 927-946.
  2. البدارنة، مهدي (2017). العلاقة بين درجة تبني معلمي محافظة اربد لفلسفة التربية الإسلامية واتجاهاتهم نحو مهنة التعليم. دراسات، العلوم التربوية، المجلّد(44)، 4، 1، 349-363.
  3. البلعاسي، سعود (2014). الفلسفة التربوية السائدة لدى معلمي المرحلة المتوسطة في محافظة القريات. دراسات في التعليم العالي. 6، 1-25.
  4. الحاج، أحمد (1998). فلسفة التربية، صنعاء: مطابع الكتاب المدرسي.
  5. الحديدي، محمود (2013). الفلسفة التربوية السائدة لدى مدرسي كليات التربية الرياضية في الجامعات الاردنية. دراسات، العلوم التربوية،(40)4، 1230-1247.
  6. الخوالدة، محمد (2003). مقدمة في التربية. ط1، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  7. الخوالدة، محمد (2013). فلسفات التربية التقليدية والحديثة والمعاصرة. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  8. الرباعي، زهير (2006). التوجهات الفلسفية لدى اعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الحكومية في الاردن من وجهة نظرهم. رسالة دكتوراة غير منشورة، جامعة اليرموك.
  9. الركابي، محسن (2010). الفلسفات التربوية السائدة لدى تدريسي جامعة ذي قار. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد.
  10. سعادة، جودت؛ وابراهيم، عبد الله (2014). المنهج المدرسي العاصر. عمان: دار الفكر.
  11. سليمان، بشار (2015). فلسفة جون لوك وابعادها التربوية- دراسة وصفية تحليلية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة دمشق.
  12. السورطي، يزيد (2000). تاثير التربية المثالية على التربية في الوطن العربي. مجلة كلية التربية، 17 (15) 1-27.
  13. السورطي، يزيد (2008). تاثير الفلسفة البراجماتية على التربية العربية: اسبابه، ومصادره، ونتائجه. دراسات، العلوم التربوية،35، 590-603.
  14. الشويحات، صفاء (1999). الفلسفة التربوية السائدة لدى معلمي المرحلة الثانوية في الاردن. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاردنية.
  15. الصغير، احمد (2015). الفلسفات التدريسية للمعلمين وعلاقتها بممارساتهم المهنية في حجرات الدراسة "دراسة ميدانية في المدرارس الثانوية الحكومية بإمارة الشارقة". المجلة الدولية للابحاث التربوية، 37، 180-222.
  16. صمويلسون، وليم؛ وماركوويتز، فريد (1998). مقدمة في فلسفة التربية، ترجمة: ماجد عرسان، عمان: دار الفرقان للنشر والتوزيع.
  17. الكيلاني، ماجد (2009). فلسفة التربية الإسلامية دراسة مقارنة بالفلسفات التربوية المعاصرة، عمان: دار الفتح للدراسات والنشر.
  18. المطيري، مزيد (2007). الفلسفة التربوية السائدة لدى مديري المدارس الثانوية في دولة الكويت من وجهة نظرهم. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عمان العربية للدراسات العليا.
  19. المواضية، نوفة (2014). المعتقدات الفلسفية لدى معلمي اللغة الانجليزية للمرحلة الاساسية وعلاقتها بممارساتهم التدريسية. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الشرق الاوسط.
  20. ناصر، إبراهيم (2001). فلسفات التربية، عمان: دار وائل.
  21. همشري، عمر (2007). مدخل الى التربية. ط2، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
  22. Daniel, J. (2009). Philosophy Analysis and Education. London: Routledge and Kegan Paul.
  23. Gehrke, N. (1991). Developing Teacher Leadership Skills. ERIC Digest, ERIC: 5.
  24. Gioti, L. (2010) Adult Education Philosophies Guiding Educational Theory and Practice: The Case of Greek Primary Education Teacher Counselors, The International Journal of Learning,.17,.2 ,P. 393-405.
  25. Griffin, L. (2007). Elementary Teacher's Perceptions of the Relev of John Dewey's Philosophy of Experimental Leading in the 21st Century. DAI, 3(12): 211-224-A.
  26. Lane, B. (2013). A comparison of Christian school and public school geometry teachers concerning the beliefs and practices of teaching proofs. Unpublished doctoral thesis. Liberty University.
  27. McEwan, H. (2011). Narrative Reflection in the Philosophy of Teaching Genealogies and Portraits. Journal of Philosophy of Education, 45(1), 125-140.
  28. Onwuegbuzie, A. (2002). Changes in teacher candidates' beliefs about education, Academic Exchange Quarterly, 6(3): 136- 140.
  29. Ryan, T. (2007). The Identification of Pre-Service Teacher's Philosophical Orientation, New Zealand Journal of Teacher's Work, 4(1): 39-47.
  30. Üstüner, M. (2008). The Comparison of the educational philosophies of Turkish primary school superintendents and teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 177-192.
  31. Winch, C. (2012). Philosopy of Education in Teacher Education. Oxford Review of Education, 38(3),305-322.