The Effect of Teaching Science Using Hawkins Method in Developing Scientific Curiosity among Students of Intermediate Basic Stage

Abdelsalam M. Adili

Abstract


This study aimed at investigating the effect of teaching science using Hawkins methods in developing scientific curiosity among students of 6th grade from one of Zarqa city school/Jordan in the first semester of the academic year 2018/2019. The subjects of the study consisted of 63 students, divided into two groups: the experimental group of 32 students was taught the “Electricity in our life” unit using Hawkins method and the control group 31 was taught the same unit by the traditional method. To achieve the objectives of the study, a quasi-experimental approach was used. A valid and reliable curiosity scale was prepared  and applied on the subjects of the study before conducting the experiment to test the equivalence of the two groups, and after conducting  the experiment to  achieve the aim of the study. The result revealed statistically significant differences  in the students' curiosity due to the method of teaching in favor of the experimental group which was taught according to Hawkins method. In light of the result, the study recommended that science teachers should use Hawkins method in teaching science.

Keywords


Hawkins method, curiosity, science teaching.

Full Text:

PDF

References


أبو جحجوح، يحيى (2012). فاعلية دورة التعلم الخماسية في تنمية المفاهيم العلمية وعمليات العلم وحب الاستطلاع لدى تلاميذ الصف الثامن الأساسي بغزة في مادة العلوم. مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، 13(2)، 513-544.

الأسدي، نعمه (2005). فاعلية طريقة هوكنز في اكتساب تلاميذ الصف الخامس الابتدائي للمفاهيم العلمية في مادة العلوم. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة القادسيه، العراق.

أمبوسعيدي، عبدالله والبلوشي، سليمان (2018). طرائق تدريس العلوم مفاهيم وتطبيقات عملية. ط4، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

اﻟﺑﻬﺎدﻟﻲ، محمد (2003). اﺛر اﺳﺗﺧدام اﻷﻟﻌﺎب التعليمية ﻓﻲ اﻟﺗﺣصيل وﺣب اﻻﺳﺗطﻼع اﻟﻌﻠﻣﻲ ﻟطﻠﺑﺔ اﻟﺛﺎﻧﻲ اﻟﻣﺗوﺳط ﻓﻲ ﻣﺎدة اﻟﻛﯾﻣﯾﺎء. رﺳﺎﻟﺔ ﻣﺎﺟﺳﺗﯾر ﻏﯾر ﻣﻧﺷوره، جامعة بغداد، العراق.

اﻟﺟﺑوري، عزيز (2000). اﺛر اﺳﺗﺧدام أﻧﻣوذج داﺋرة اﻟﺗﻌﻠم ﻓﻲ اﻛﺗﺳﺎب اﻟﻣﻔﺎﻫﯾم اﻟﻔﯾزﯾﺎﺋﯾﺔ وﺗﻧﻣﯾﺔ اﻻﺳﺗطﻼع اﻟﻌﻠﻣﻲ ﻟدى طﻼب اﻟﺻف اﻟﺛﺎﻧﻲ اﻟﻣﺗوﺳط. رﺳﺎﻟﺔ ﻣﺎﺟﺳﺗﯾر ﻏﯾر ﻣﻧﺷوره، جامعة الموصل، العراق.

ﺣﯾدر، عرب (2000). اﺛر اﺳﺗﺧدام أﺳﻠوﺑﯾن ﻓﻲ ﺗﻘدﯾم ﺧرائط المفاهيم في التحصيل الدراسي والاستطلاع العلمي لطلاب الصف الأول المتوسط. مجلة كلية المعلمين، 34

خضير، ثابت (2009). أثر برنامج تربوي في تنمية الاستطلاع العلمي لدى طلاب المرحلة المتوسطة في مركز محافظة نينوى. مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية، 9(3)، 22-54.

خطايبة، عبد الله. (2008). تعليم العلوم للجميع. عمّان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

الخليلي، خليل وحيدر، عبداللطيف ويونس، محمد (2004). تدريس العلوم في مراحل التعليم العام. الإمارات العربية المتحدة: دار القلم للنشر والتوزيع.

الخياط، ضياء وشيتان، اياد وبسيم، جمال (2011). تأثير برنامج تعليمي مقترح لتنمية الاستطلاع العلمي الخاص والابداع في مادة المشاهدة والتطبيق لدى طلاب كلية الرياضة. مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية، 11(2)، 472-506.

الدسوقي، وفاء (2006). التفاعل بين أساليب التحكم التعليمي ومستويات حب الاستطلاع وأثره على تنمية مهارات التعامل مع شبكة الانترنت. ورقة علمية قدمت ل "مؤتمر التعليم النوعي ودوره في التنمية البشرية في عصر العولمة، جامعة المنصوره، مصر 12-13 ابريل.

زيتون، عايش. (2013). أساليب تدريس العلوم. عمّان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

سلامة، عادل وخريسات، سمير وقطيط، غسان والصوافطه، وليد (2009). طرائق التدريس العامة، معالجة تطبيقية معاصرة. عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.

الشريم، أسماء (2014). فاعلية استراتيجية هوكنز في تدريس العلوم على تنمية مهارات التفكير الابتكاري من خلال برنامج إثرائي لدى التلميذات الموهوبات في المرحلة الابتدائية بالمدينة المنورة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة طيبه، السعودية.

عبدالأمير، محمد وداود، هاله (2008). أثر استخدام طريقة هوكنز في التحصيل وتنمية حب الاستطلاع العلمي لدى طالبات الصف الثاني متوسط في مادة الأحياء. مجلة كلية التربية، جامعة واسط، العراق، 3(20)، 251-271.

القطامي، يوسف (2013). استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

الكاشف، سلمى (2009). المفاهيم العلمية وطرائق التدريس. عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع

الهاشم، عبدالله (2017). فاعلية استراتيجية هوكنز من خلال برنامج إثرائي في تدريس العلوم على تنمية مهارات التفكير الابتكاري والتحصيل لدى تلاميذ الصف الثالث الابتدائي بدولة الكويت. مجلة كلة التربية، 65(1)، 36-112.

Bybee, R., Taylor, J., Gardner, A., Van Scotter, P., Carlson Powell, J., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E Instructional Model: Origins and Effectiveness. Colorado Springs, CO: BSCS.

Hawkins, D. (2002). The Informed Vision Essays on Learning and Human Nature “Messing About in Science” . Algora Publishing, New York.

Julyan, C. (1989). Messing about in science: Participation not Memorization. Paper Presented at a Conference: High-School Biology Today and Tomorrow. National Research Council. Washington. Available at: www.ncbi.nlm.nih.gov/NBK218779/, Retrieved on 22/8/2018.

Milijkovic’ D. & Jurc’ec, L.( 2016). Is Curiosity Good For Students’ Well- Being? The Case of the Faculty of Teachers Education and the Faculty of Kinesiology. Croatian Journal of Education, 18(1), 103-121.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol13iss2pp408-420

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Abdelsalam M. Adili

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter