The Impact of Teaching Programming by using Scratch on Self-motivation towards Learning Programming for Primary School Students in Riyadh

Abdulrahman A. Al-Othman, Faisal A. Almawash

Abstract


The study aimed to measure the effect of teaching programming using Scratch on Self-motivation towards learning programming for primary school students in Riyadh. Twenty-five 4th-grade students participated in the study. A quasi-experimental design was applied. Pre and post-tests were utilized using a motivational scale towards learning programming designed by the researchers to include three dimensions: perseverance, ambition and enjoyment. Participants received Scratch lessons for the duration of a semester. The results showed significant differences in favor of the post-test in all dimensions of the scale. In addition, students' self-motivation towards learning programming has improved by 22.8% in the average rate of the scale. The results showed the improvement rate of students' self-motivation towards learning programming to the scale axes (perseverance, ambition, enjoyment) as follows: 20.9%, 23.8%, and 23.6% respectively. Moreover, the order of items and the improvement rate were different according to the pre-test and post-test; although all the items were positive.

Keywords


Self-motivation, teaching programming, visual programming, scratch, elementary

Full Text:

PDF

References


الحسن، رياض عبدالرحمن (2014). تأثير تدريس حل المشكلات غير الرياضية على الفاعلية الذاتية والأداء في مقرر مقدمة إلى البرمجة. المجلة الدولية للأبحاث الدولية في جامعة الإمارات العربية المتحدة.

الحديثي، نورة عبدالله (2016). أثر استخدام نمط البرمجة المرئية على الفاعلية الذاتية في برمجة الحاسبات لطالبات السنة التحضيرية بجامعة الملك سعود. رسالة ماجستير غير منشورة.

الشهري، العنود عبدالرحمن (2018). دور الأسرة في القضاء على خوف الأطفال من المدرسة. المجلة العربية للإعلام وثقافة الطفل: المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب ع1 (2018): 57 - 100.

الجهمي، الصافي يوسف (2016). فاعلية استخدام تطبيقات الانترنت في تنمية مهارات الرسم الني ودافعية الانجاز لدى طلاب كلية التعليم الصناعي بالسويس. المجلة العلمية لكلية التربية - جامعة أسيوط.

العتيبى، نورة بنت مساعد، والدغيم، خالد بن إبراهيم (2018). فاعلية تدريس العلوم باستخدام استراتيجية المعلم الصغير فى تنمية التحصيل والدافعية للتعلم لدى طالبات المرحلة الابتدائية رسالة ماجستير. جامعة القصيم، بريدة.

العطاس، عمر (2014). لغة برمجة سكراتش في التعليم. (8 ديسمبر، 2014)، مجلة المعرفة. تاريخ الاسترجاع في 17 فبراير 2019، من:

http://www.almarefh.net

المعراج، سمير عطية (2013). الذكاءات المتعددة والدافعية للتعلم (المفاهيم-النظريات-البرامج). المكتب العربي للمعارف.

سماوي، فادي )2017(. بناء مقياس الدافعية نحو التعلم لدى أطفال الروضة في الأردن، مجلة العلوم التربوية، العدد الأول-ج1، يناير 2017.

قطامي، يوسف وقطامي، نايفة (2003) أثر متغير الجنس، الصف، درجة داخلية الضبط في درجة الدافعية المعرفية للتعلم عند المتفوقيندراسيا في منطقة الأغوار الوسطى. مجلة العلوم التربوية، كلية التربية، جامعة قطر، (4)، 59-88

المركز الوطني لاستطلاعات الرأي العام (2017). ملخص نتائج استطلاع استخدام الأطفال السعوديين للأجهزة الذكية والألعاب الالكترونية. مركز الملك عبد العزيز للحوار الوطني.

وزارة الاتصالات وتقنية المعلومات (2018). مذكرة تفاهم بين التعليم والاتصالات لتطوير المسارات التعليمية الرقمية وتحفيز ثقافة ريادة الأعمال والابتكار. تم الاسترجاع في 7 / 5 / 1440هـ. من https://www.mcit.gov.sa.

Alkaria, A., & Alhassan, R. (2017). The Effect of In-service Training of Computer Science Teachers on Scratch Programming Language Skills Using an Electronic Learning Platform on Programming Skills and the Attitudes towards Teaching Programming. Journal of Education and Training Studies. Vol. 5, 11.

Ballou, D., & Huguenard, B. (2008). The impact of student’s perceived computer experience on behavior and performance in an introductory information system course. Journal of information systems education 19(1),87-97.

Bennedsen, J., & Caspersen, M. (2008). Benned Optimists have more fun, but do they learn better? on the influence of emotional and social factors on learning introductory computer since. Computer Science Education, 18(1),1 - 16.

DeClue, T. (2008). Computer science in kindergarten? Of course!: the ABC'S of the K-12 CSTA model curriculum in computer science. Journal of Computing Sciences in Colleges archive, Vol 23 No 4, April 2008 257-262.

Jie, D., & Hayden, W. (2016). “Hour of Code”: Can It Change Students’ Attitudes toward Programming? Journal of Information Technology Education.

Kalelioglu, F. (2015). A new way of teaching programming skills to K-12 students: Code.org. Computers in Human Behavior 52.

Kalelioglu, F., & Gülbahar, Y. (2014). The Effects of Teaching Programming via Scratch on Problem Solving Skills: A Discussion from Learners’ Perspective. Informatics in Education, 13(1), 33–50.

Kranch, D. (2010). A study of three instructional sequences for developing computer programming expertise in novice learners. Unpublished doctoral Dissertation. Capell University.

Marcelino, M. J., Pessoa, T., Vieira, C., Salvador, T., & Mendes, A. J. (2018). Learning Computational Thinking and scratch at distance. Computers in Human Behavior, 80, 470–477.

Mark, R. (2015). Scrach programming for Middle School Student .

Martin, A. J. (2005). Exploring the effects of a youth enrichment program, on academic motivation and engagement. Social Psychology of Education.

Meccawy, M. (2017). Raising a Programmer: Teaching Saudi Children How to Code. International Journal of Educational Technology, 4(2), 56–65. Retrieved from http://search.ebscohost.com.sdl.idm.oclc.org/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ1167310&site=eds-live

Sei, K., & Katri, S. (2017). Coding in Schools Comparing Integration of Programming into Basic Education Curricula of Finland and South Korea. Finnish Society on Media Education.

Topalli, D., & Cagiltay, N. E. (2018). Improving programming skills in engineering education through problem-based game projects with Scratch. Computers & Education, 120, 64–74

Wilson, A. & Thomas, H. & Thomas, C. (2013). Using Scratch with Primary School Children: An Evaluation of Games Constructed to Gauge Understanding of Programming Concepts. International Journal of Game-Based Learning, 3(1), 93-109, January-March 2013.

Worarit, K. (2014). Effects of the media to promoto the scratch programming Capabilities Creativity of Elementray School Student. Procedia Social and Behavioral Sciences, 174 (2015) 227-232.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol14iss1pp54-70

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Abdulrahman A. Al-Othman, Faisal A. Almawash

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter