Main Article Content

Abstract

The study aimed to build a list of the future knowledge economy skills that should be available in Omani education in accordance with the requirements of the knowledge economy. Using the Delphi method, the data was collected by sending a list of these skills to a sample of experts representing elite decision makers, experts and local academics in the economic, technological and educational fields, in three rounds. The results showed that the skills of the knowledge economy that Omani education should focus on are divided into five main skills: first: basic knowledge skills, second: communication skills third: knowledge production, fourth: digital skills, Fifth: Vocational and life skills, and finally: organizational skills, leadership skills and responsibility. The results indicated that basic knowledge skills were at the top of the five skills, followed by life and professional skills, digital skills, interpersonal skills and communication skills. The study recommended number of recommendations.

Keywords

Knowledge economy knowledge economy skills school education Delphi method.

Article Details

References

  1. الآغا، صهيب (2013). متطلبات التحول نحو الاقتصاد المعرفي من وجهة نظر القيادات الجامعية في فلسطين. مجلة جامعة فلسطين للأبحاث والدراسات، 5، 37- 62.
  2. برنامج الأمم المتحدة الإنمائي؛ ومؤسسة محمد بن راشد؛ والمكتب الإقليمي للدول العربية (2016). مؤشر المعرفة العربي 2016. الامارات العربية المتحدة: دار الغرير للطباعة والنشر.
  3. تيم، أميرة (2008). الممارسات الإشرافية الواجب توافرها في ظل الاقتصاد المعرفي في الأردن من وجهة نظر مشرفي ومعلمي الرياضيات (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الأردنية. الأردن.
  4. الرشيد، منيرة (2015). تقويم الممارسات التدريسية لدى معلمات العلوم بالمرحلة الابتدائية في ضوء لتوجهات القائمة على اقتصاد المعرفي في المملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية، 27(2)، 203- 228.
  5. رمضان، جابر (2015). درجة توافر مهارات الاقتصاد المعرفي لدى طلاب كلية العلوم الاجتماعية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطالبات. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 11(2)، 219-237.
  6. طرخان، محمد (2014). القيادة التربوية العربية وتحديات التعليم في عصر العولمة الأردن أنموذجًا بحث علمي مستقبلي بأسلوب دلفاي. رام الله: دار الشروق للنشر والتوزيع.
  7. العبد اللات، منتهى (2009). درجة امتلاك طلبة المرحلة الثانوية في الأردن للمهارات التكنولوجية اللازمة لتعلم مناهج الدراسات الاجتماعية في ضوء التطوير التربوي نحو الاقتصاد المعرفي (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الأردنية، عمان.
  8. العنزي، نوال (2015). درجة توافر مهارات الاقتصاد المعرفي في كتب رياضيات المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية. المملكة العربية السعودية.
  9. القرارعة، أحمد (2013). مهارات الاقتصاد المعرفي الواردة في كتاب الكيمياء للصف الثاني ثانوي ودرجة امتلاك المعلمين لها. مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية، 13، 1- 22.
  10. المجلس الأعلى للتخطيط (2019). رؤية عمان 2040 وثيقة الرؤية الأولية، سلطنة عمان: المجلس الأعلى للتخطيط.
  11. مجلس التعليم (2017). فلسفة التعليم في سلطنة عُمان. سلطنة عُمان.
  12. المديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة شمال الباطنة (2019). مؤتمر الثورة الصناعية الرابعة وأثرها على التعليم: صحار، سلطنة عمان.
  13. المؤتمر الدولي تكامل مخرجات التعليم مع سوق العمل في القطاع العام والخاص (2013). التوصيات. الأردن: جامعة البلقاء.
  14. المؤتمر العلمي الأول لكلية الآداب والعلوم الاجتماعية (2007). مجتمع المعرفة والتحديات الاجتماعية والثقافية واللغوية في العالم العربي حاضرا ومستقبلا، سلطنة عمان: جامعة السلطان قابوس.
  15. مؤسسة محمد بن راشد آل مكتوم وبرنامج الأمم المتحدة الإنمائي؛ (2014). تقرير المعرفة العربي للعام 2014. دبي: دار الغرير للطباعة والنشر والتوزيع.
  16. مؤسسة محمد بن راشد آل مكتوم وبرنامج الأمم المتحدة الإنمائي؛ (2015). مؤشر المعرفة العربي 2015. دبي: دار الغرير للطباعة والنشر والتوزيع.
  17. موسى، سليمان (2006). مبررات التحول نحو الاقتصاد المعرفي في التعليم في الأردن وأهدافه ومشكلاته من وجهة نظر الخبراء التربويين (أطروحة دكتوراه غير منشورة). الجامعة الأردنية، الأردن.
  18. هيئة تقنية المعلومات (2018). عمان الرقمية 2040. سلطنة عمان: هيئة تقنية المعلومات.
  19. APEC, (2000). Toward Knowledge Based Economy In APEC 2000. Asia-Pacific Economic Cooperation Report by APEC Economic Committee. Retrieved From: file:///C:/Users/lulu/Downloads/00_ec_knowledgebased%20(3).pdf.
  20. Bates, T. (2014). Are universities teaching the skills needed in a knowledge-based economy?. Retrieved from http://www.tonybates.ca/2014/05/29/ are-universities-teaching-the-skills-needed-in-a-knowledge-based-economy/.
  21. Boavista, C. (2017). Norway: Its educational system. Journal of Education and Human Development, 6 (2), 113-116, DOI: 10.15640/jehd.v6n2a12.
  22. Bonal, X. & Rambla, X. (2003). Captured by the totally Pedagogized Society: Teacher and Teaching in the Knowledge Economy. Globalization, Societies and Education, 2 (11), 169-184.
  23. Brady, S. (2015). Utilizing and Adapting the Delphi Method for Use in Qualitative Research. International Journal of Qualitative Methods, 14 (5), 1- 6, DOI: 10.1177/1609406915621381.
  24. Cairney, T. (2000).The knowledge based economy: Implications for vocational education and training: A review of the literature. Centre for Research & Learning in Regional Australia (CRLRA) University of Tasmania.
  25. Chavez-Miller, J. (2015). Global education in Finland: A case study. Fulbright Distinguished Awards in Teaching Fellow 2014- 2015. Retrieved From: http://www.fulbright.fi/sites/default/files/Liitetiedostot/Stipendiohjelmat/Amerikkalaisille/da_fy14_capstone_project_chavez-miller.pdf.
  26. Chen, D. & Dahlman, C. (2005). The Knowledge Economy. The KAM Methodology and World Bank Operations. The World Bank.
  27. Dimmock, C., & Goh, J. (2011).Transformative pedagogy, leadership and school organization for the twenty-first-century knowledge-based economy: The case of
  28. Singapore. School Leadership & Management, 3 (31). 215- 234.
  29. European S. (2018). Norway Country Report on ICT in Education. Retrieved From:http://www.eun.org/documents/411753/839549/Country+Report+Norway+208_v2.pdf/e8c32816-d56e-4080-8154-d2f6ca6f9961.
  30. Finland’s Ministry of Education, (2006). A national strategy and guidelines 2006–2014 for education for sustainable development. Retrieved From: https://www.bmb.gv.at/schulen/euint/bine/finnish_esd_stratetgy _13367.pdf?5te6sl.
  31. Grass, R. (2003). Stepping up-skills and opportunities in the knowledge economy. Retrieved from: www.stement.nf.ca/grassroots /knowledge.html.On20-12-2003.
  32. Griffiths, T., & Guile, D. (2004). Learning through work experience for the knowledge economy Issues for educational research and policy. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. Retrieved From: file:///C:/Users/lulu/Downloads/3034 _en.pdf.
  33. Halme, k., Lindy, I., Piirainen, K., Salminen, V., & White, J. (2014). Finland as a knowledge economy 2.0: Lessons on Policies and Governance. World Bank, Washington, D.C. Retrieved From: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/17869/869430PUB0Fnl00Box382171B00PUBLIC0.pdf.
  34. Klingle, J. (2004). A Report on the knowledge-based economy. Northern Labour Market Information Clearinghouse. Retrieved from: www.nadc.gov.ab.ca/Docs/clearing /CH 110.pdf.
  35. Lee, K., Boon, G., Fredriksen, D. & Peng, T. (2008). Toward a better future: Education and training for economic development in Singapore since 1965. The World Bank. Washington, DC.
  36. Lindy, I. (2014). Finland as a Knowledge Economy 2.0 Lessons on Policies & Governance. UNCTAD Multi-Year Expert Meeting Innovation for Productive Capacity-building and Sustainable Development. Switzerland: Session I: Institutional Frameworks for STI Policies. Retrieved From: http://unctad.org/meetings/es/ Presentation/MYEM_ 2014_Ilari_Lindy.pdf.
  37. Ministry of Education Singapore. (2008). Education in Singapore. Retrieved From: http:// siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/2782001121703274255/14392641242337549970/Education_System_in_Singapore.pdf.
  38. Ministry of Education, Singapore. (2012). Education and Career Guidance (ECG) Syllabus Secondary Implementation starting with 2014 Secondary Cohort All levels. Retrieved From: https://www.moe.gov.sg/docs/defaultsource/document/ education/syllabuses/character-citizenship-education/files/2014-education-and-career-guidance-(secondary)-syllabus.pdf.
  39. Ministry of Education, Singapore. (2016a). Education Statistics Digest 2016. retrieved from https://www.moe.gov.sg/about/publications/education-statistics.
  40. Ministry of Education, Singapore. (2016b). Secondary school education: Shaping the next phase of your child’s learning journey. retrieved from: https://www.moe.gov .sg/docs/defaultsource/document/education./secondary/files/secondary-school-education-booklet.pdf.
  41. OECD. (1996). OECD Science Technology and Industry Scoreboard: Benchmarking Knowledge-based Economies, Paris.
  42. OECD. (2001). Competencies For The Knowledge Economy. OECD Publishing. Retrieved From: http://www.oecd.org/innovation/research/ 1842070.pdf.
  43. OECD. (2010). Finland: Slow and Steady Reform for Consistently High Results. Strong Performers and Successful Reformers in Education: Lessons from PISA for the United States. Retrieved From: https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/46581035 .pdf.
  44. OECD. (2013). Education Policy Outlook Finland. Retrieved From: http://www.oecd .org/edu/education%20policy%20outlook%20finland_en.pdf.
  45. OECD. (2013). Education Policy Outlook: Norway. Retrieved From: http://www.oecd.org /norway/education%20policy%20outlook%20norway_en.pdf.
  46. OECD. (2014). Measuring Innovation in Education Norway Country Note. OECD Publishing. Retrieved From: https://www.oecd.org/norway/Measuring-Innovation-in-EducationNorway .pdf.
  47. Plumb, I., & Zamfir, A. (2011). A Possible Model for Developing Students’ Skills within the Knowledge-Based Economy, Amfiteatru Economic, 30 (13), 482- 496.
  48. Pont , B., Nusche, D. & Hopkins, D. (2008). Improving School Leadership Volume 2: Case Studies On System Leadership. OECD Publications. Retrieved Form: https://www.oecd.org/education/school/44375122.pdf.
  49. Poon, C., Lam, K., Chan, M., Chng, M., Kwek, D., & Tan, S. (2016). Preparing students for the twenty-first century: A snapshot of Singapore’s approach. Educating for the 21st Century Perspectives. 225-241, Springer.
  50. Schwalje, W. (2013). A Conceptual Model of National Skills Formation for Knowledge-based Economic Development. Working Paper. United Kingdom: London School of Economics, London.
  51. Trilling, B., & Fadel, C. (2005). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. Published by Jossey-Bass: A Wiley Imprint 989 Market Street, San Francisco.
  52. World Bank Report. (2003). Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy: Challenges for Developing Countries. WBI Development Studies. Washington, D.C.: World Bank.
  53. Yim- Teo, T. (2004). Reforming Curriculum for a Knowledge Economy: The Case of Technical Education in Singapore. Paper presented to the NCIIA 8th Annual Meeting Titled: Education that Works. Singapore: Nanyang Technological University.