Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to investigate the efficiency of professional development programs based on social constructivism in improving the teaching practices of mathematics teachers. The research team developed a training program based on social constructivism in teacher education. The participants of this program included nine mathematics teachers from the Um Al-Basateen school district located in the south of the capital city, Amman. Data was collected before and after the program and certain tools of qualitative research were employed in the study. These tools included observation, interviews, and documentation. Moreover, the research team developed a measurement to evaluate the participants’ teaching practices. The measurement consisted of five levels (novice, advanced beginner, competent, proficient and expert) indicating the improvement in teaching practices. The teaching practices under evaluation were composed of six areas: teaching, learning, evaluation, classroom dialogue, knowledge resources, and mathematical content. Research findings indicated that there was a noticeable improvement in the participants’ teaching practices during the two stages of the study. Prior to the program, the teaching practices in the areas of classroom dialogue and knowledge resources were classified at the first level (novice) and in the remaining four areas, the teaching practices were classified at level two (advanced beginner). However, in the post-program stage, teaching practices in the areas of teaching, learning and classroom dialogue reached level five (expert) whereas mathematical content achieved level four (proficient). Furthermore, teaching practices in the areas of evaluation and resources reached level three (competent).

Keywords

Social constructivism teaching practices mathematics teachers.

Article Details

References

  1. أبو سردانة، عماد (2017). فاعلية برنامج التطوير المهني المستمر القائم على المدرسة في تحسين الممارسات الصفية للمعلمين في مدارس وكالة الغوث الدةلية في الأردن، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.
  2. البلوي، عبدالله؛ وغالب، ردمان (2012). احتياجات التطور المهني لمعلمي رياضيات التعليم العام في المملكة العربية السعودية، مجلة الدراسات التربوية والنفسية - جامعة السلطان قابوس، 1(1)، 114- 132.
  3. ريان، سوزان (2010). فعالية إستخدام نظرية فيجوتسكي في تدريس الرياضيات وبقاء لأثر التعلم لدى طلبة الصف السادس بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين
  4. شمس الدين، تماضر؛ والرواضية، صالح (2018). فاعلية برنامج تعليمي قائم على النظرية البنائية الاجتماعية بمبحث التربية الإسلامية في تنمية مهارة الحوار لدى طالبات الصف العاشر الأساسي في ضوء دافعيتهم نحو التعلم، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية - غزة، 26(5)، 618-648.
  5. الغامدي فوزية (2012). فعالية التدريس وفقا للنظرية البنائية الاجتماعية في تنمية بعض عمليات العلم ومهارات التفكير فوق المعرفي والتحصيل في مادة الأحياء لطلاب المرحلة الثانوية، رسالة دكتوراة غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
  6. الغرابلي، مصطفى؛ و العابد، عدنان (2015). أثر برنامج تدريبي لمعلمي الرياضيات مستند إلى توجهات الدراسة الدولية في الرياضيات والعلوم في فدرة طلبتهم على المعرفة الرياضية والتطبيق والاستدلالل الرياضي، دراسات العلوم التربوية - الأردن،42(1)، 1115 – 1135.
  7. النمراوي، زياد (2019). مظاهر تعلم وتعليم الرياضيات في علام ما بعد الحداثة وأثر ذلك في تفعيل دور الرياضيات في الحياة الاجتماعية والسياسية والديمقراطية، دراسات العلوم التربوية - الأردن، 46(1)، 531-549.
  8. النمراوي، زياد (2011). فاعلية تطبيق المعلمين للبنائية الاجتماعية في تدريس الرياضيات ودورها في تطوير مهارات الإتصال الرياضي لدى طلبة الصف السادي الأساسي في الأردن، دراسات العلوم التربوية - الأردن، 38(1)، 2314- 2326.
  9. النمراوي، زياد، (2004)، مدى تقبل معلمي الرياضيات في مرحلة التعليم الأساسي في الأردن للمنحى البنائي في تدريس الرياضيات، رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
  10. Burry – Stock, J., and Oxford, R. (1994). Expert science teaching educational evaluation model (ESTEEM): Measuring excellence in science teaching for professional development. Journal of Personal Evaluation in Education, 8, 267-297.
  11. Cesar, M. (2006). From exclusion to inclusion: Collaborative work contribution to more inclusive learning settings. Journal of Psychology of Education, 21 (3), 333- 346.
  12. Cobb, P. (1994). Where is the mind? Constructivist and socio cultural perspective on mathematical development. Educational Researcher, 32 (7), 13-21.
  13. Cottone, R. (2017). In defense of radical social constructivism. Journal of Counseling & Development, 95, 465-471. doi: 10.1002/jcad.12161.
  14. Durham, M., Knight, J., & Couch, B. (2017). Measurement instrument for scientific teaching (MIST): A tool to measure the frequencies of research – based teaching practices in undergraduate science courses. CBE Life Csi. Educ, 16 (4), ar67.doi;101187/cbe 17- 02-0033.
  15. Fennema, E., Carpenter, T., Franke, M., Levi, L.,. Jacobs, V., & Empson, S. (1996). A longitudinal study of learning to use children’s thinking in mathematics instruction. Journal Research in Mathematics Education, 27, (4), 403- 434.
  16. Gupta, A. (2008). Constructivism and peer collaboration in elementary mathematics. Education.Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4 (4), 381- 388.
  17. Harkness, S. (2009). Social constructivism and the believing game: A mathematics teacher’s practice and its implications. Educ Study Math, 70, 234 – 285. doi 10.1007/s10649-008-915103.
  18. Jacob, R., Hill, H., & Corey, D. (2017). The impact of a professional development program on teachers' mathematical knowledge for teaching, instruction, and student achievement. Journal of
  19. Research on Educational Effectiveness, 10(2), 379–407.
  20. Kennedy, M. (2016). How does professional development improve teaching?Review of Educational Research, 86(4), 945–980.
  21. Lilase, L. (2006). Teacher as researcher into social constructivist mathematics learning. Dissertation Abstract International, 61/02, P 898.
  22. Lindvall, J. (2017). Two large-scale professional development programs for mathematics teachers and their impact on student achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(7), 1281-1301.
  23. Madaus, G. (1988). The influence of testing on the curriculum. In L. Tanner(Ed.). Critical Issues in Curriculum. 87th Year Book of NSSE.
  24. Moon , A . (2007). Reflection in learning and professional development. London, Routledge Falmer.
  25. Murcia, K. & Pepper. C. (2018). Evaluating the social impact of a science centre’s STEM professional learning strategies for teachers. Issues in Educational Research, 28 (2), 438- 452.
  26. Raymond, A. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teacher’s mathematics beliefs and teaching practices. Journal Research in Mathematics Education, 28 (5), 550- 576.
  27. Sheats, S. (2008). Social constructivism and the believing game: Mathematics teachers' practice and its implications. Educational Studies in Mathematics, 27(12), 440-455.
  28. Stake, R. (1995). The art case study research. CA: Sage Publication.
  29. Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA; Harvard University Press.