Main Article Content

Abstract

The study aimed to examine the predictive effects of educational and health stress on Sultan Qaboos University's (SQU) students' feeling of alienation. In addition, the study examined the effects of demographic variables (gender, GPA) on the levels of alienation. The study sample consisted of 482 students (69.3%) females from both undergraduate and postgraduate levels at SQU. Two questionnaires were used. The first one measured the levels of alienation based on four domains: loss of belonging, non-compliance with standards, feeling of disability, and loss of meaning. The second one measured the levels of educational and health stress. The study results revealed that the rates of alienation and stress were generally low. Moreover, statistically significant differences were found in the domain of non-compliance with standards based on gender. Also, statistically significant differences were found in all alienation domains based on GPA. The results indicated that educational stress was able to predict all domains of alienation; however, health stress was able to predict the "loss of meaning" domain only. The researchers provided a number of recommendations to deal with feelings of alienation among students.    

Keywords

Alienation stress students gender

Article Details

References

  1. أبكر، سميرة (1989). ظاهرة الاغتراب لدى طالبات كلية البنات بالمملكة (رسالة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية للبنات بجدة، المملكة العربية السعودية. (ملخص)
  2. أبورمان، محمد؛ والزيادات، أماني؛ والعطيات، دعاء (2016). أثر ضغوط العمل في مستوى الاغتراب الوظيفي من وجهة نظر العاملين في مستشفى "الإسراء": دراسة حالة. دراسات، العلوم الإدارية، 43(1)، 475-495.
  3. بن زاهي، منصور؛ وبن خيرة، سارة (2013). الاغتراب الأسري لدى الطلبة الجامعيين دراسة ميدانية في جامعة ورقلة. ورقة بحثية مقدمة للملتقى الوطني الثاني حول الاتصال وجودة الحياة- الجزائر.
  4. حسن، عبد الحميد؛ والجمالي، فوزية (2003). الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها ببعض المتغيرات الانفعالية لدى عينة من طلبة جامعة السلطان قابوس. مجلة العلوم التربوية، 4، 195-233.
  5. الخليلية، رهام؛ والكيومية، إيمان (2018). الضغوط النفسية وتأثيرها على الدافعية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس. ورقة بحثية مقدمة لمؤتمر الارشاد والتوجيه الثاني تحديات الانفتاح المعرفي، سلطنة عمان.
  6. زليخة، جديدي (2012). الاغتراب. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية جامعة قاصدي مرباح، 8، 346-361.
  7. الشمري، كريم؛ وأحمد، عبد الجبار؛ وحمود، علي (2014). الاغتراب الداخلي لدى طلبة الأقسام الداخلية. العلوم التربوية والنفسية - العراق، 106، 128-151.
  8. الشهاوي، مريم أحمد (2015). الاغتراب النفسي وعلاقته بقلق المستقبل لدى عينة من طلبة الجامعة. مجلة دراسات عربية في علم النفس، 14(4)، 635-664.
  9. الصافي، عبد الكريم (2010). أحداث الحياة الضاغطة وعلاقتها بالاغتراب النفسي لطلاب الجامعة. المؤتمر السنوي الخامس عشر (الارشاد الأسري وتنمية المجتمع نحو آفاق إرشادية رحبة)، مصر.
  10. عريف، فاطمة (2012). الحرمان الوالدي في مرحلة المراهقة وأثرة على الاغتراب النفسي لدى عينة من المراهقات بالسعودية (دراسة مقارنة). المجلة العربية للدراسات التربوية والاجتماعية، 1، 7-27.
  11. العقيلي، عادل بن محمد (2004). الاغتراب وعلاقته بالأمن النفسي دراسة ميدانية على عينة من طلاب جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بمدينة الرياض. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، المملكة العربية السعودية.
  12. علوان، رشا محمد (2014). الاغتراب النفسي لدى طلبة الجامعة. مجلة كلية التربية الأساسية جامعة بابل، 17، 389-404.
  13. العنزي، خالد (2016). الاغتراب النفسي وعلاقته بمستوى الطموح لدى طلاب وطالبات الجامعة. رسالة التربية وعلم النفس، 55، 69-93.
  14. الغرير، أحمد نائل؛ وأبو أسعد، أحمد عبداللطيف (2009). التعامل مع الضغوط النفسية. الأردن: دار الشروق.
  15. كحيلة، ريم خليل؛ وديب، جهينة سلام الدين (2017). مظاهر الاغتراب النفسي لدى الشباب الجامعي السوري دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة تشرين. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، 39(1)، 403-419.
  16. الكريديس، ريم بنت سالم (2016). الاغتراب النفسي وعلاقته بالأمن النفسي لدى طالبات الجامعة دراسة تطبيقية على طالبات جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن القاطنات بالمدينة الجامعية. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 5(11)، 1-23.
  17. كيران، جازية (2009). الاغتراب دراسة تحليلية. مجلة كلية التربية جامعة الأزهر، 2(139)، 287-303.
  18. مبارك، بشرى عناد (2008). الاغتراب الاجتماعي وعلاقته بالحاجة إلى الحب لدى شرائح اجتماعية مختلفة من العراقيين المقيمين في بعض الدول العربية. مجلة كلية الآداب جامعة بغداد، 85، 359-398.
  19. محمد، أسيل صبار (2017). أساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى طلبة الجامعة العائدين واقرانهم غير العائدين من النزوح. مجلة الأستاذ العدد الخاص بالمؤتمر العلميّ الخامس، 3، 37-60.
  20. المدهون، عبد الكريم (2016). الاغتراب النفسي وعلاقته ببعض المتغيرات النفسية لدى الشباب الجامعي: جامعة فلسطين حالة. مجلة كلية التربية بالاسكندرية، 26(4)، 69-97.
  21. هناء، صالحي (2013). علاقة الضغط النفسي بمستوى الطموح لدى طلبة الجامعة المقيمين بجامعة ورقلة (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر.
  22. Apriyanti, H. (2016). Alienation among university of Indonesia’s psychology students: A comparative study amongst first-year, second-year, and third-year students. Makara Hubs-Asia, 20(1), 37-45. DOI: 10.7454/mssh.v20i1.3485
  23. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nded). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  24. Grimm, L. (1993). Statistical application for the behavioral sciences. New York: John Willey.
  25. Johnson, G. (2005). Student alienation, academic achievment, and WebCT use. Educational Technology and Society, 8(2), 179-189.
  26. Morinaj, J., Hadjar, A., & Hascher, T. (2019). School alienation and academic achievment in Switzerland and Luxembourg: A longuitudianl perspective. Social Psychology of Education, no volume. https://doi.org/10.1007/s11218-019-09540-3
  27. Pallant, J. (2010). SPSS survival manual (4thed). England: Open University Press.
  28. Polat, S & Özdemir, M. (2018). Examination of the relationship between educational stress, school burnout and school alienation of secondary school students. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1395-1406. doi:10.24106/kefdergi.1848
  29. Safipour, J., Schopflocher, D., Higginbottom, G., & Emmami. A. (2011). The mediating role of alienation in self-reported health among Swedish adolescents. Vulnerable Groups and Inclusion, 2(1), 1-11. doi:10.3402/vgi.v2i0.5805
  30. Santas, G., Isik, O., & Demir, A. (2016). The effect of loneliness at work and work stress on work alienation and work alienation on performance among health employees. South Asian Journal of Management Sciences, 2, 30. https://doi.org/10.21621/sajms.2016102.03
  31. Shokeen, A. (2018). Procrastination, stress and academic achievement among the B.Ed. students. International Journal of Education and Applied Social Sciences, 9(1), 125-129. doi: 10.30954/2230-7311.2018.04.17
  32. Tomé, G., Matos, M., Camacho, I., Simões, C., & Gomes, P. (2016). Impact of alienation on Portuguese adolescents' well-being. Journal of Psychology and Psychotherapy, 6(5), 2-9. doi: 10.4172/2161-0487.1000280
  33. Ye, L., Posada, A., & Liu, Y. (2019). A review on the relationship between Chinese' adolescents' stress and academic achievement. In Y. Liu (Ed.), Child and Adolescent Development in China. New Directions for Child and Adolescent Development, 163, 81–95.