The Relationship between Religious Commitment and Ego Strength among a Sample of Hashemite University Students

Mohammad H. Abood, Nadia Idri

Abstract


This study aimed to identify the relationship between religious commitment and ego strength among a sample of university students at Hashemite University, Jordan. The study sample  consisted of 572 male and female undergraduate students. To achieve the aims of this study, scales of religious commitment and ego strength were developed and satisfactory psychometric properties of validity and stability were provided. The results showed that the levels of religious commitment and ego strength were high. Moreover, the results indicated that there is a positive significant correlation between religious commitment and ego strength. The results also showed there were no statistically significant differences in religious commitment and ego strength due to gender. However, there were statistically significant differences in terms of year of study in  favor of fourth -year students and also in terms of specialization in favor of scientific specializations.


Keywords


Religious commitment, ego strength, university students, Hashemite University

Full Text:

PDF

References


إسماعيل، ياسين والكرعاوي، سلام، وخيون، شهد (2014). قوة الأنا وعلاقتها بالتوتر النفسي في تعليم مهارات الجمناستيك لدى طالبات كلية التربية الرياضية. المؤتمر العلمي الدولي الأول في جامعة بابل، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة، جامعة بابل (8-2/ تشرين الأول/ أكتوبر 2014. بابل، العراق).

بركات، زياد (2006). الاتجاه نحو الالتزام الديني وعلاقته بالتكيف النفسي والاجتماعي لدى طلبة جامعة القدس المفتوحة. مجلة جامعة الخليل للبحوث، 2 (2)، 110-113.

جودة، آمال وحجو، مسعود (2003). قوة الأنا لدى المرأة الفلسطينية في محافظة غزة. مجلة جامعة الأقصى: سلسلة العلوم الإنسانية، 8 (1)، 254-288.

حب الله، عدنان (2006). الصدمة النفسية: أشكالها العيادية وأبعادها الوجودية. ط 1، بيروت لبنان: دار الفرابي.

الحجار، بشير، وأبو اسحق، سامي (2007). التوافق النفسي لدى مريضات سرطان الثدي بمحافظات غزة وعلاقته بمستوى الالتزام الديني ومتغيرات أخرى. مجلة الجامعة الإسلامية للبحوث الإنسانية،1 (1)، 561-592

الخضر، عثمان (2000). التدين والشخصية أحادية العقلية في بعض شرائح المجتمع الكويتي. مجلة دراسات نفسية، رابطة الأخصائيين النفسيين المصرية،10(1)، 3-28.

الزعبي، احمد (2015). الأمن النفسي وعلاقته بفاعلية الأنا لدى عينة من طلبة جامعة دمشق، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 13 (4)، 11-42.

زيدان، يوسف (2013). دوامات التدين. ط 1، القاهرة، جمهورية مصر العربية: دار الشروق.

صالح، فاطمة (2007). الالتزام الديني وعلاقته بالصحة النفسية لدى طلبة كلية العلوم الإسلامية. مجلة التربية والعلم، جامعة الموصل، 14 (24)، 329-359.

الصنيع، صالح (2005). التدين والصحة النفسية. ط 2، الرياض، المملكة العربية السعودية: دار الفضيلة.

الصنيع، صالح (2000). دراسات في التأصيل الإسلامي لعلم النفس. الرياض، المملكة العربية السعودية: عالم الكتب.

الصنيع، صالح (2003). العلاقة بين الالتزام الديني والقلق العام. دراسات في علم النفس من منظور إسلامي، دار عالم الكتب للنشر والتوزيع، الرياض.

الطروانة، صبري (2018). درجة التدين ومقاومة الإغراء والعلاقة بينهما لدى طلبة جامعة مؤتة. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 14 (3)، 329-339.

عباس، طه (1997). الالتزام الديني والانتماء الاجتماعي والعدائية لدى مرتكبي جرائم العنف وأقرانهم العاديين. أطروحة دكتوراة غير منشورة، جامعة بغداد، بغداد، العراق.

عرفشة، نوف (2018). التوجه الديني وعلاقته بمعنى الحياة والتفكير العقلاني لدى طلاب الجامعة بمدينة جدة. مجلة الدراسات التربوية النفسية، جامعة السلطان قابوس، 12 (3)، 605-624.

عسلية، محمد، وحمدونة، أسامة (2015). الالتزام الديني وعلاقته بكل من قلق الموت وخبرة الأمل لدى طلبة كلية التربية بجامعة الأزهر بغزة. مجلة دراسات، العلوم الإسلامية والاجتماعية، 42 (3)،731-750.

عيد، محمد (2001). دراسة للخصائص الايجابية للشخصية في علاقتها بمتغيري النوع والتخصص الدراسي لدى طلاب الجامعة. مجلة كلية التربية، جامعة عين شمس، 25، 251-316.

كفافي، علاء الدين (1982). مقياس قوة الأنا: مقياس التنبؤ بنجاح العلاج النفسي. القاهرة، جمهورية مصر العربية: مكتبة الأنجلو المصرية.

Ahnso, S., Humble, K., Larsson, Y., Settergren-Carlsson G., & Sterky, G. (1981). Personality changes and social adjustment during the first three years of diabetes in children. Acta Pediatric Scandinavica, 70, (3),321-327.

Alfakseir, A. (2012). Religiosity personal meaning and psychological well-being: A study among Muslim students in England. Pakistan Journal of Social and Clinical Psychology, 9 (2), 27-31.

Allport, W. (1950). The individual and his religion: a psychological interpretation. Macmillan.

Alsalkhi, M. (2015). Religious commitment level among the

Petra University students. Research in Humanities and Social Science, 3 (16), 87-93.

Arnett, J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469-480

Barnes, B. & Shrinivas, R. (1993). self-actualization in different sex sub-groups. Journal of Personality and Clinical Studies, 9(1-2), 19-24.

Bellak, L., Hurvich, M., & Gediman, H. (1973). Ego functions in schizophrenias. Neurotics and Normals. New York : John Wiley & Sons.

Briki, W., Aloui, A., Bragazzi, N., Chaouachi, A., Patrick, T., & Chamari, K. (2015). Trait self-control, identified-introjected religiosity and health-related-feelings in healthy Muslims: A structural equation model analysis. PLOS ONE 10(5): e 0126193. Doi: 10.1371/ Journal. Pone. 0126193.

Deri, S. (1990): Changing Concepts of the Ego in psychoanalytic

theory. psychoanalyst Review, vol. 77 (4). 511-518.

Erikson, E. (1985). The life- cycle completed: A review. New York, NY: Norton.

Erikson. E. (1978). Identity, youth and crisis. New York: W. W. Norton.

Forsyth, J. (2003). Psychological theories of religion. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Freeman, D. (2001). The contribution of faith and ego strength to the prediction of GPA among high school students. Doctoral Dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, Virginia, USA.

Jung, G. (1969). Psychology and Religion: West and East. Princeton, N.J.: Princeton University Press.

Levin, J., Wickramasekera, I., & Hirshberg, C. (1998). Is religion a correlate of absorption?: Implications for psychophysiology, coping, and morbidity. Alternative Therapies in Health and Medicine, 4(6), 72–7.

Lippman, T. (1982). Understanding Islam: An introducing to the Muslim. New York NY: Signet.

Markstrom, C. (1999). Religious involvement and adolescent psychosocial development. Journal of Adolescence, 22(2), 205–22.

Markstrom, C. A., Li, X., Blackshire, S. L., & Wilfong, J. J. (2005). Ego strength development of adolescents involved in adult-sponsored structured activities. Journal of Youth and Adolescence, 34(2), 85–95

Markstrom, C., & Marshal, S. (2007). The psychological inventory of ego strengths: an examination of theory and psychometric properties. Journal of Adolescence 30 (1),63-79.

Martos, T., Thege, B., & Steger, M. (2010 ). It’s not only what you hold, it’s how you hold it: Dimensions of religiosity and meaning in life. Personality and Individual Differences, 49(8), 863–868.

Miller, W., & Thoresen, C. (2003). Spirituality, religion, and health: An emerging research feild. American Psychologist, 58 (1)24-35.

Nelson, J. (2009). Psychology, religion, and spirituality. New York, NY: Springer.

Omer, S., Hassan, M., & Jabeen, S. (2016). The role of family in teaching religious and moral values to their children in urban areas: A case study of lahore (Pakistan). Pakistan Vision Vol. 16 (1), 258-273.

Pfeifer, S. & Waelty, U. ( 1995). Psychopathology and religious commitment : A controlled study. Psychopathology , 28 ,(2), 70-77.

Sinha, V., & Prabhat, R. (1993). Relationship between ego-strength and job-satisfaction, Indian Journal of Psychometry & Education, 24(2), 99-102.

Smith, C. (2003). Secularizing American Higher Education, in the Secular Revolution: Power, Interests, and Conflict in the Secularization of American Public Life, California: University of California Press.

Woodward, Helen, & others. (2007). Six deference in the relationship between locus control dimensions and personal adjustment constructs .Paper presented at the Annual meeting of southeastern psychological Association, Atlanta, GA, march, 8, 31.

Wuthnow, R. (2005). America and the challenges of religious diversity, Princeton, NJ: Princeton University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol14iss3pp398-416

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Mohammad H. Abood, Nadia Idri

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter