Main Article Content

Abstract

This study aimed to  investigate the effectiveness of educational infographics in the academic achievement and the development of geological sense among tenth grade students in the Sultanate of Oman. To achieve the goals of the study, a sample of 452 female students from grade ten were chosen. They were divided into two groups. The effectiveness of infographics was measured by building an achievement test consisting of 25 single-type multiple choice items, and short essay questions. Likewise, a measure of geological sense was prepared, which consisted of 36 items distributed in 6 main categories: (the aesthetic sense, the scientific sense, the educational sense, the psychological sense, the national sense, and the economic sense). The validity of the two tools was verified by presenting them to 20 arbitrators. Their consistency was calculated using the internal consistency by the Cronbach alpha method, where the value of the stability coefficient in the test was 0.785, and the stability of the geological sense scale was 0.869. The results of the study indicated that there is a statistically significant difference between the female students’ scores in both the achievement and the geological sense scale for the benefit of the experimental group. In light of the results, the study recommended activating the use of infographics in the teaching of  geographical issues and spreading a culture of its use.

Keywords

Infographics academic achievement geological sense basic tenth grade.

Article Details

References

  1. أبو زيد، صلاح (2016). استخدام الإنفوجرافيك في تدريس الجغرافيا لتنمية التحصيل ومهارات التفكير البصري لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية،(79)، 138- 198.
  2. أبو عصبة، شيماء (2015). أثر استخدام إستراتيجية الإنفوجرافيك (Infographics) على تحصيل طالبات الصف الخامس الأساسي واتجاهاتهن نحو العلوم ودافعيتهن نحو تعلمها (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة النجاح الوطنية، فلسطين.
  3. بأحمد، جويدة (2016). علاقة مستوى الطموح بالتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المتمدرسين بمركز التعليم والتكوين عن بعد بولاية تيزيوز (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة مولود معمري، الجزائر.
  4. البلوشي، أمل (2014). مدى توافر معايير التصميم الفني في الإشكال التوضيحية المتضمنة في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (5-12) بسلطنة عمان (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
  5. جامعة القدس المفتوحة (2013). ندوة حول توظيف الإنفوجرافيك في العملية التعليمية (26 نوفمبر 2013). استرجع بتاريخ 23 نوفمبر2016. استرجع من www.qou.edu
  6. الجريوي، سهام (2014). ﻓﻌﺎﻟﻴﺔ ﺑﺮﻧﺎﻣﺞ ﺗﺪﺭﻳﺒﻲ ﻣﻘﺘﺮﺡ ﻓﻲ ﺗﻨﻤﻴﺔ ﻣﻬﺎﺭﺍﺕ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺍﻟﺨﺮﺍﺋﻂ ﺍﻟﺬﻫﻨﻴﺔ ﺍﻹﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﺔ ﻣﻦ ﺧﻼﻝ ﺗﻘﻨﻴﺔ الإنفوجرافيك ﻭﻣﻬﺎﺭﺍﺕ ﺍﻟﺜﻘﺎﻓﺔ ﺍﻟﺒﺼﺮﻳﺔ ﻟﺪﻯ ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﺍﻟﺨدمة .دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 45 (3)، 13-47.
  7. حسن، أمل (2016). أثر اختلاف أنماط التصميم المعلوماتي (الإنفوجرافيك) على التحصيل وبقاء أثر التعلم لدى التلاميذ لذوى صعوبات تعلم الجغرافيا بالمرحلة الإعدادية واتجاههم نحو المادة (رسالة ماجستير غير منشورة).جامعة عين شمس، مصر.
  8. الدهيم، لولوه (2016). أثر دمج الإنفوجرافيك في منهج الرياضيات على تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط. الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، 19(7)،263-281.
  9. الشكيلي، أمل (2013). درجة امتلاك مهارات عمليات العلم في الجغرافيا لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، سلطنة عُمان.
  10. شلتوت،محمد (2016). الإنفوجرافيك من التخطيط إلى الإنتاج. الرياض: مكتبة الملك فهد الوطنية.
  11. صبري، ماهر(2002). الموسوعة العربية لمصطلحات التربية وتكنولوجيا التعليم. الرياض: مكتبة الرشد.
  12. العيسوي، عبد الرحمن ( 2004). علم النفس التربوي. لبنان: دار النهضة.
  13. الكلباني، منيرة (2016). المفاهيم الجيومورفولوجية المضمنة في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (5-10) بسلطنة عمان واكتساب الطلبة لها (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
  14. المحروقي، محمود؛ الكندي (تحرير). (2013). مختصر جيولوجية سلطنة عُمان. مسقط: الجمعية الجيولوجية العمانية.
  15. مرسي، أشرف (2017). أثر التفاعل بين نمطي عرض وتوقيت الإنفوجرافيك في بيئة التعلم الإلكترونية على التحصيل والاتجاه نحو بيئة التعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية. العلوم التربوية، 25(2)، 42 -121.
  16. وزارة التربية والتعليم (2018).قسم الإحصاء بمديرية التربية والتعليم بمحافظة جنوب الباطنة.
  17. وزارة التربية والتعليم (2003). وثيقة منهج الدراسات الاجتماعية للصفوف (3-12). سلطنة عمان: المؤلف.
  18. اليحيائي، رقية (2012). الوعي المائي لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
  19. Al Hosni, J. (2016). The power of image in English language teaching. Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, 4(1), 229-235.
  20. Alshehri, M. A., & Ebaid, M. (2016). The effectiveness of using interactive infographic at teaching mathematics in elementary school. British Journal of Education, 4(3), 1-8.
  21. Borkin, M. A., Vo, A. A., Bylinskii, Z., Isola, P., Sunkavalli, S., Oliva, A., & Pfister, H. (2013). What makes a visualization memorable?. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 19(12), 2306-2315.
  22. Brilha, J. (2016). Inventory and quantitative assessment of geosites and geodiversity sites: a review. Geoheritage, 8(2), 119-134.
  23. Çifçi, T. (2016). Effects of infographics on students achievement and attitude towards geography lessons. Journal of Education and Learning, 5(1), 154-166.
  24. Clary, R. M., & Wandersee, J. H. (2006). A writing template for probing students' geological sense of place. Science Education Review, 5(2), 51-59.
  25. Damyanov, I., & Tsankov, N. (2018). The role of infographics for the development of skills for cognitive modeling in education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 13(1), 82-92.
  26. Dowling, R. K. (2011). Geotourism’s global growth. Geoheritage, 3(1), 1-13.
  27. Holsanova, J., Holmberg, N., & Holmqvist, K. (2009). Reading information graphics: The role of spatial contiguity and dual attentional guidance. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 23(9), 1215-1226.
  28. Justin Beegel, M. B. A. (2014). Infographics for dummies . John Wiley & Sons.
  29. Kirillova, K., Fu, X., Lehto, X., & Cai, L. (2014). What makes a destination beautiful? Dimensions of tourist aesthetic judgment. Tourism Management, 42, 282-293.
  30. Krauss, J. (2012). More than words can say infographics. Learning and leading with technology, 39(5), 10-14.
  31. Krum, R. (2013). Cool infographics: Effective communication with data visualization and design. Canada: John Wiley & Sons.
  32. McCue, T. (2013). Why infographics rule. Retrieved March, 5, 2019 from http://www.forbes. com.
  33. Öztürk, M. K. (2002). The importance and usage of educational technology devices and materials in geography teaching in high schools. Hacettepe University Jounal of Education, 22, 126-129.
  34. Ruban, D. A. (2015). Geotourism—A geographical review of the literature. Tourism Management Perspectives, 15, 1-15.
  35. Smiciklas, M. (2012). The power of infographics: Using pictures to communicate and connect with your audiences. New Jersey :Que Publishing.
  36. Warowna, J., Zgłobicki, W., Kołodyńska-Gawrysiak, R., Gajek, G., Gawrysiak, L., & Telecka, M. (2016). Geotourist values of loess geoheritage within the planned Geopark Małopolska Vistula River Gap, E Poland. Quaternary International, 399, 46-57.