Main Article Content

Abstract

The study aimed to identify the level of understanding of the nature of science among the Biology teachers in the directorate of Irbid and its relation to the level of their explanation of Biological phenomena. The sample of the study comprised 120 teachers who teach biology in the directorate of Irbid Kasbah district. A test was developed to measure the level of teachers' understanding of the nature of science. Another test was developed to measure the level of teachers' explanation of the biological phenomenon. The tools was applied on the sample study. The results pointed out a moderate degree of teachers' understanding of the nature of science, and showed that there were no significant differences in the level of teachers' understanding due to their gender, the number of years of experience, or the interaction between them. In addition, the results pointed out a high degree of teachers' explanation of biological phenomena, and there were no significant differences in the ability of teachers to explain the biological phenomenon due to their gender, the years of experience or the interaction between them. In addition, the findings revealed a significant correlation between teachers' understanding of the nature of science and their ability to explain biological phenomena.

Keywords

Biology teachers, nature of science biological phenomena explanation nature of science معلمو الأحياء تفسير الظواهر البيولوجية طبيعة العلم

Article Details

References

  1. أبو جحجوح، يحيى محمد. (2013). طبيعة علم الفيزياء وعلاقته بطرائق التدريس لدى معلمي الفيزياء في المدارس الثانوية بفلسطين. مجلة جامعة الأقصى (سلسلة العلوم الإنسانية)، 17(2)، 177-217. https://doi.org/10.12816/0011159
  2. أحمد، بسمة محمد؛ والملكي، نسرين عبد القادر. (2017). فهم طبيعة العلم عند مدرسي الكيمياء على وفق وثيقة الأصلاح التربوي (2061). ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر الدولي الأول للعلوم والآداب، أربيل، العراق. https://doi.org/10.24897/acn.64.68.28
  3. الأسمري، إبراهيم؛ الشمراني، سعيد؛ والشايع، مهند. (2014). مدى تضمين جوانب طبيعة العلم في كتاب الأحياء للصف الأول الثانوي في المملكة العربية السعودية. رسالة الخليج العربي، 134، 85-104. https://storage.googleapis.com/abegsjournal/researchs/134/13404.pdf
  4. التميمي، رنا محمد؛ ورواقة، غازي ضيف الله. (2017). طبيعة العلم لدى معلمي علوم المرحلة الأساسية العليا وعلاقته بمستوى الفهم العلمي للقضايا الجدلية. مجلة دراسات، العلوم التربوية، 44(4)، 69-82. https://doi.org/10.35516/0102-044-988-005
  5. الجنابي، أحلام حميد. (2016). مستوى العلاقة بين فهم طبيعة علم الفيزياء وطرائق تدريس العلوم لدى مدرسي الفيزياء في المرحلة الإعدادية. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، 26، جامعة بابل، 686-701. https://www.iasj.net/iasj/download/26d86042401fc142
  6. الحجري، حسن بن محمد. (2006). مستوى فهم معلمي العلوم لطبيعة العلم وعلاقته بممارساتهم الصفية (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس.
  7. حسون، مروة. (2017). لماذا ندرس علم الأحياء. استرجعت 3 اكتوبر 2019، من الموقع: http://mawdoo3.com/
  8. الربابعة، فاطمة. (2019). مستوى فهم طبيعة العلم في ضوء المشروع (2061) لدى معلمي العلوم في الأردن وعلاقته ببعض المتغيرات الديموغرافية. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية)، 33(4)، 533-556. https://doi.org/10.35552/0247-033-004-001
  9. الزعانين، جمال. (2010). دراسة تحليلية للأنشطة العلمية والأسئلة الواردة في كتاب الفيزياء للثانوية العامة بفلسطين في ضوء أبعاد طبيعة العلم وعملياته التكاملية. المجلة الدولية للأبحاث التربوية، 28، 21-47. http://search.shamaa.org/PDF/Articles/TSIjre/IjreNo28Y2010/ijre_2010-n28_021-047.pdf
  10. الزعبي، طلال عبدالله. (2009). العلاقة بين مستوى فهم معلمي العلوم الحياتية في المرحلة الثانوية لطبيعة العلم ومستوى فهمهم للقضايا العلمية الجدلية واتجاهاتهم العلمية. دراسات، العلوم التربوية، 36(2)، 221-235. https://journals.ju.edu.jo/DirasatEdu/article/viewFile/237/235
  11. زيتون، عايش محمود. (2005). أساليب تدريس العلوم (ط 5). دار الشروق للنشر.
  12. زيتون، عايش محمود. (2010). الاتجاهات العالمية المعاصرة في مناهج العلوم وتدريسها (ط5). دار الشروق للنشر.
  13. زيتون، عايش محمود. (2013). مستوى فهم طبيعة المسعى العلمي في ضوء المشروع (2061) لدى معلمي العلوم في الأردن وعلاقته ببعض المتغيرات الديمغرافية. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 9(2)، 119-139. https://journals.yu.edu.jo/jjes/Issues/2013/Vol9No2/1.pdf
  14. سبيتان، فتحي. (2010). أصول وطرائق تدريس العلوم. الجنادرية للنشر.
  15. شحادة، سلمان. (2008). مفاهيم طبيعة العلم وعملياته المتضمنة في كتاب العلوم للصف التاسع ومدى اكتساب الطلبة لها (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الإسلامية. http://hdl.handle.net/20.500.12358/21002
  16. عدس، محسن؛ وعوض، منال. (2009). مستوى فهم طبيعة العلم لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في مدارس جنوب الخليل. مجلة جامعة الخليل للبحوث، 4(1)، 139-165. https://digitalcommons.aaru.edu.jo/cgi/viewcontent.cgi?article=1241&context=hujr_b
  17. العقلة، إحسان. (2016). علم الأحياء. استرجعت3 تشرين الثاني، 2019، من الموقع: http://mawdoo3.com
  18. الكيلاني، عبدالله زيد؛ والشريفين، نضال كمال. (2011). مدخل إلى البحث في العلوم التربوية والاجتماعية: أساسياته، مناهجه، تصاميمه، أساليبه الإحصائية (ط 3). دار المسيرة.
  19. Abu Jahjouh, Y. M. (2013). The nature of physics and its relationship to teaching methods among physics teachers in secondary schools in Palestine. Al-Aqsa University Journal (Human Sciences Series), 17(2), 177-217. https://doi.org/10.12816/0011159. (In Arabic)
  20. Ahmed, B. M., & Al-Maliki, N. A. (2017). Understanding the nature of science for chemistry teachers according to the Educational Reform Document (2061). A working paper submitted to the first International Conference on Science and Arts, Erbil, Iraq. https://doi.org/10.24897/acn.64.68.28 (In Arabic)
  21. Al-Asmari, I., Al-Shamrani, S., & Al-Shaya, M. (2014). The extent to which aspects of the nature of science are included in the biology textbook for the first grade of secondary school in the Kingdom of Saudi Arabia. Arabian Gulf Letter, 134, 85-104. https://storage.googleapis.com/abegsjournal/researchs/134/13404.pdf (In Arabic)
  22. Al-Tamimi, R. M., & Rawaqa, G. D. (2017). The Nature of Science at the Upper Elementary Science Teachers and its Relationship with the Level of Understanding of the Controversial Scientific Issues. Studies Journal, Educational Sciences, 44(4), 69-82. https://doi.org/10.35516/0102-044-988-005 (In Arabic)
  23. Al-Janabi, A. H. (2016). The level of relationship between understanding the nature of physics and methods of science teaching among middle school physics teachers. Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences, 26, University of Babylon, 686-701. https://www.iasj.net/iasj/download/26d86042401fc142 (In Arabic)
  24. Al-Hajri, H. M. (2006). The level of science teachers’ understanding of the nature of science and its relationship to their classroom practices (unpublished master's thesis). Sultan Qaboos university. (In Arabic)
  25. Hassoun, M. (2017). Why do we study biology? Retrieved October 3, 2019, from website: http://mawdoo3.com/ (In Arabic)
  26. Al-Rababaa, F. (2019). The level of understanding the nature of science in light of the project (2061) among science teachers in Jordan and its relationship to some demographic variables. An-Najah University Research Journal (Humanities), 33(4), 533-556. https://doi.org/10.35552/0247-033-004-001 (In Arabic)
  27. Al-Zaanin, J. (2010). An analysis of Palestinian secondary school science physics' textbook activities and questions in light of the nature of science dimensions and the science related processe. International Journal of Educational Research, 28, 21-47. http://search.shamaa.org/PDF/Articles/TSIjre/IjreNo28Y2010/ijre_2010-n28_021-047.pdf (In Arabic)
  28. Al-Zoubi, T. A. (2009). The Level of Biology Teachers' Understanding of the Nature of Science and Controversial Scientific Issues. Studies, Educational Sciences, 36(2), 221-235. https://journals.ju.edu.jo/DirasatEdu/article/viewFile/237/235 (In Arabic)
  29. Zaitoon, A. M. (2005). Methods of Teaching Science (5th Ed.). Sunrise Publishing House. (In Arabic)
  30. Zaitoon, A. M. (2010). Contemporary global trends in science curricula and their teaching (5th ed.). Sunrise Publishing House. (In Arabic)
  31. Zaitoon, A. M. (2013). Understanding the Nature of Scientific Enterprise in Light of the Project (2061) Criteria and its Relationship to Some Demographic Variables. The Jordanian Journal of Educational Sciences, 9(2), 119-139. https://journals.yu.edu.jo/jjes/Issues/2013/Vol9No2/1.pdf (In Arabic)
  32. Spitan, F. (2010). Principles and methods of teaching science. Janadriyah Publishing. (In Arabic)
  33. Shehadeh, S. (2008). Concepts of science nature and its processes included in the science book of the ninth grade and the level of acquiring them by the students (unpublished master's thesis). Islamic University. http://hdl.handle.net/20.500.12358/21002 (In Arabic)
  34. Adas, M., & Awad, M. (2009). The level of understanding of tenth grade basic students to the nature of science in South Hebron schools. Hebron University Research Journal, 4(1), 139-165. https://digitalcommons.aaru.edu.jo/cgi/viewcontent.cgi?article=1241&context=hujr_b (In Arabic)
  35. Al-Okla, E. (2016). Biology. Retrieved November 3, 2019 from: http://mawdoo3.com (In Arabic)
  36. Al-Kilani, A. Z. & Sharifin, N. K. (2011). An Introduction to Research in Educational and Social Sciences: Its Basics, Methods, Designs, and Statistical Methods (3rd Ed.). Dar Almaseerah. (In Arabic)
  37. Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N.G. (2000). The Influence of History of Science Courses on Students' Views of Nature of Science. Journal of research in science teaching, 37(10), 1057-1095. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200012)37:10%3C1057::aid-tea3%3E3.0.co;2-c
  38. Bell, R. (2009). Teaching the nature of science: Three critical Questions. National Geographic Learning lcengage Retrived sept. 25, 2019 from: www.ngl.cengage.com.
  39. Chiappetta, E. L., Fillman, D. A. (2007). Analysis of Five High School Biology Textbooks Used in the United States for Inclusion of the Nature of Science. International Journal of Science Education, 29(15), 1847-1868. https://doi.org/10.1080/09500690601159407
  40. Çıbık, A. S. (2016). The Effect of Project-Based History and Nature of Science Practices on the Change of Nature of Scientific Knowledge. International Journal of Environmental & Science Education, 11(4), 453-472. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1094587.pdf
  41. Deng, F., Chen, D., Tsai, C., & Chai, C. (2011). Students' views of the nature of science: A critical review of research. Science Education, 95(6), 961-999. https://doi.org/10.1002/sce.20460
  42. Lederman, N. G., Lederman, J.S., & Antink, A. (2013). Nature of science and scientific inquiry as contexts for the learning of science and achievement of scientific litracy. International journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(3), 138-147. https://www.ijemst.com/index.php/ijemst
  43. Liu, S. Y., & Lederman, N. G. (2007). Exploring prospective teachers’ worldviews and conceptions of nature of science. International Journal of Science Education, 29(10), 1281-1307. https://doi.org/10.1080/09500690601140019
  44. Mellado, V., Bermejo, M. L., Blanco, L. J., & Ruiz, C. (2008). The classroom practice of a prospective secondary biology teacher and his conceptions of the naure of science and of teaching and learning science. International Journal of Science and Mathematics Education, 6(1), 37-62. https://doi.org/10.1007/s10763-007-9081-z
  45. Park, D.Y., & Lee, Y. B. (2009). Different Conceptions of the Nature of Science among Preservice Elementary Teachers of Two Countries. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 1-14. https://doi.org/10.1007/bf03173680
  46. Mayer, V., & Cukier, K. (2014). Learning with big data: The future of education. New York: Houghton Mifflin Harcourt.
  47. Mcafee, A. & Brynjolfsson, E. (2012). Big data: The management revolution. Harvard business review, 90(10), 60-68.