Main Article Content

Abstract

The study aimed at investigating Arabic teachers rating degree of the importance of pre-reading questions (as an instructional scaffolder) on enhancing reading comprehension and their practices for it, and whether there were statistical significant differences due to their qualification and teaching experience. To achieve the aims of the study, the researcher prepared a rating degree of the importance of pre-reading questions on enhancing reading comprehension scale consisted of 17 items, and their practices scale, consisted of eight items, administered on 155 Jordanian basic stage Arabic teachers. The results of the study revealed that the teachers rating degree of the importance of pre-reading questions (as instructional scaffolder) on enhancing reading comprehension was high, and their practicing degree was moderate. The results also revealed statistical significant differences in the rating degree of the importance of questions and their practices due to the qualification in the favor of higher studies, and teaching experience in the favor of 10 years and more.

Keywords

فهم المقروء السقّالة التعليمية نشاطات ما قبل القراءة أسئلة ما قبل القراءة معلمو اللغة العربية. Reading comprehension, instructional scaffolder pre-reading activities pre-reading questions Arabic teachers

Article Details

References

  1. بلبكاي، جمال؛ وبريعم، سامية (2018). استراتيجيات الدعائم التعليمية (Scaffolding) ودورها في علاج صعوبات تعلم القراءة في المرحلة الابتدائية: صعوبة التمييز بين (ال) الشمسية و(ال) القمرية نموذجا. مجلة الرواق، 4 (1)، 56-69.
  2. البلوشي، مريم. (2019). درجة توظيف معلمي اللغة العربية لمبادئ النظرية البنائية في ممارساتهم التدريسية بسلطنة عمان من وجهة نظرهم. المجلة التربوية، 33 (132)، 131-164.
  3. حبيب، رباح. (2015). واقع استخدام ممارسات التعلم البنائي لدى معلمي مرحلة التعليم الأساسي بمحافظة غزة ]رسالة ماجستير غير منشورة[. جامعة الأزهر.
  4. الحوامدة، محمد. (2015). فاعلية استراتيجية قائمة على تعليم التفكير في تنمية مهارة القراءة الناقدة لدى طلبة الصف الخامس الأساسي. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 11 (2)، 113-127.
  5. السيد، محمود. (2004(. في طرائق تدريس اللغة العربية. دار طلاس.
  6. الشوابكة، ابتسام. (2018). أثر برنامج تدريسي قائم على النظرية التفاعلية الاجتماعية في الاستيعاب القرائي والتحدث في اللغة العربية لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في الأردن ]أطروحة دكتوراه غير منشورة[. الجامعة الأردنية.
  7. عبد اللطيف، جمانة؛ والحداد، عبد الكريم. (2004). أثر الخبرة السابقة في الاستيعاب القرائي في اللغة العربية لدى طالبات الصف العاشر الأساسي. مؤتة للبحوث والدراسات، سلسلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، 19 (1)، 95-132.
  8. عمار، سام؛ وأسعد، داليا. (2019). مستوى تمكن تلاميذ الصف السادس الأساسي من مهارات القراءة الناقدة: دراسة ميدانية في محافظة اللاذقية. مجلة جامعة تشرين، سلسلة الآداب والعلوم الاجتماعية، 41 (4)، 211-232.
  9. عمرو، منى؛ والناطور، ميادة. (2006). أثر تنشيط المعرفة السابقة على الاستيعاب القرائي لدى عينة من الطلبة ذوي صعوبات التعلم في مدينة عمان. مجلة دراسات، سلسلة العلوم التربوية، 33 (1)، 113-133.
  10. العموش، إبراهيم؛ والجهني، عبد الله. (2016). أثر استخدام أسلوب التدريس التبادلي في علاج الضعف في مهارات فهم المقروء لدى طلبة الصف الثالث المتوسط في محافظة القريات بالمملكة العربية السعودبة. مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية، 11 (1)، 1-14.
  11. فيجوتسكي، ليف. (2004). منطقة النمو الممكنة: مقاربة جديدة) ترجمة :وسيم الكردي). مركز القطان. (الكتاب الأصلي منشور عام 1978).
  12. القحطاني، سعيد. (2018). تقويم مستوى الفهم القرائي لدى طلاب اللغة العربية لمرحلة البكالوريوس في جامعة الملك خالد. مجلة كلية التربية، 177، 580-620.
  13. محمد، علي؛ وإبراهيم، إلهام. (2017). درجة ممارسة معلمي اللغة العربية في السودان للنظرية البنائية في التدريس. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 81، 335-368.
  14. مصلح، محمد؛ والشبول، عبير. (2020). درجة تطبيق معلمي ومعلمات الحلقة الأساسية الأولى في الأردن لاستراتيجيات تدريس الاستيعاب القرائي في اللغة العربية في ضوء برنامج الرامب RAMP. مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس، 14 (1)، 108-127.
  15. مقدادي، محمد؛ وعاشور، راتب. (2019). المهارات القرائية والكتابية: طرائق تدريسها واستراتيجياتها. دار المسيرة.
  16. وزارة التربية والتعليم الأردنية. (2019). نتائج المسح الوطني الخاص بمبادرة القراءة والحساب للصفوف المبكرة RAMP)). عمان، الأردن.
  17. Balbakay, J., & Ibriam, S. (2018). Scaffolding strategies and its role in treating learning reading difficulties: Difficulties in differentiating between (Al) alshamsiah and (Al) alqamariah as a model. Alriwaq Journal, 4 (1), 56-69. (In Arabic)
  18. Al- Bulushi, M. (2019). To what extent the principles of constructivism theory are employed by Arabic language teachers in their teaching strategies from their point of view. Educational Journal, 33 (132), 131-164. (In Arabic)
  19. Habeeb, R. (2015). Reality of using constructivist learning practices among teachers of basic education Gaza province [Unpublished master thesis]. Al- Azhar University. (In Arabic)
  20. Al- Hawamdeh, M. (2015). The effectiveness of a strategy based on teaching thinking in developing the critical reading skills of fifth-grade students. Jordanian Journal in Educational Sciences, 11 (2), 113-127. (In Arabic)
  21. Al- Sayyed, M. (2004). In Arabic language teaching methods. Dar Tlass. (In Arabic)
  22. Al- Shawabkeh, I. (2018). The effect of instructional program based on socio- interactive theory in reading comprehension and speaking in Arabic language among ninth basic grade female students [Unpublished doctoral dissertation]. Jordanian University. (In Arabic)
  23. Abdel- Latif, J., & Al- Hadad. A. (2004). The effect of background knowledge in reading comprehension in Arabic language of the tenth grade students, Mu’tah for research and studies, humanities and social sciences series, 19 (1), 95-132. (In Arabic)
  24. Ammar, S., & Assad, D. (2019). The degree of mastering critical reading skills for six grades students: A case Study in lattakia schools. Tishreen University Journal, Arts and Social Sciences Series, 41 (4), 211-232. (In Arabic)
  25. Amro, M., & Al- Natour, M. (2006). The effect of activating the previous knowledge on the reading comprehension in a sample of students with learning disabilities in Amman city. Dirasat Journal, Educational Sciences Series, 33 (1), 113- 133. (In Arabic)
  26. Alamoush, I., & Aljahni, A. (2016). Impact of reciprocal teaching in developing middle school students’ reading comprehension skills amongst 9th grade students in the Saudi governorate of Qurayat. Teebah University Journal for educational Sciences, 11 (1), 1-14. (In Arabic)
  27. Vygtosky, L. (2004). The zone of proximal development: New approach. (Translation: Wesam Al- Kurdi). Alqattan Center (Original book published in 1978). (In Arabic)
  28. Al- Qahtani, S. (2018). Evaluation of reading comprehension level among Arabic language students at King Khalid University. Faculty of Education Journal, 177, 580-620. (In Arabic)
  29. Mohammed, A., & Ibrahim, E. (2017). The extent of constructivism theory by the Sudanese teachers of Arabic. Arabic Studies in Education & Psychology, 81, 335-368. (In Arabic)
  30. Mosleh, M., & Alshaboul, A. (2020). The Degree of application of teachers in the first basic seminar in Jordan for teaching strategies to teach reading comprehension in Arabic in the light of RAMP program. Journal of Educational and Psychological Studies- Sultan Qaboos University, 14 (1), 108-127. https://doi.org/10.24200/jeps.vol14iss1pp108-127(In Arabic)
  31. Miqdadi, M., & Ashour, R. (2019). Reading and writing skills: Its teaching methods and strategies. Dar Almasirah. (In Arabic)
  32. Jordanian Ministry of education. (2019). The results of national survey of reading and mathematics project (RAMP) of early grades. Amman: Jordan. (In Arabic)
  33. Abraham, P. (2002). Skilled reading: Top-down, Bottom-up. Filed Notes, 10 (2), 1–28. https://www.sabes.org/sites/default/files/resources/fn102.pdf
  34. Ajideh, P. (2003). Schema theory-based pre-reading tasks: A neglected essential in the ESL reading class. The Reading Matrix, 3 (1), 1-14. doi=10.1.1.537.8964&rep=rep1&type=pdf
  35. Alhaisoni, E. (2017). Prior knowledge in EFL reading comprehension: Native and nonnative EFL teachers’ perceptions, classroom strategies and difficulties encountered. International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL), 5 (1), 30-41. http://dx.doi.org/10.20431/2347-3134.0501004
  36. Al-Jahwari, Y., & Al-Humaidi, S. (2015). Prior knowledge in EFL reading comprehension: Omani teachers’ perspectives & classroom strategies. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 4 (1), 169-181. URL: http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.4n.1p.169
  37. Anaktototy, K., & Huwae, M. (2020). Assessing teacher’s perception in the use of pre-reading activities in EFL classroom. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 4 (2), 236-246. https://doi.org/10.26858/eralingua.v4i2.12532
  38. Azih, N., & Nwosu, B. (2011). Effects of instructional scaffolding on the achievement of male and female students in financial accounting in secondary schools in Abakaliki Urban of Ebonyi State, Negria. Current Research Journal of Social Sciences, 3 (2), 66-70. https://maxwellsci.com/print/crjss/v3-66-70.pdf
  39. Brown, H. (2007). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. Prentice Hall Regents.
  40. Çakıcı, D. (2016). EFL teachers’ beliefs about the use of reading strategies. Journal of Language and Linguistic Studies, 12 (2), 183-194. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1117972.pdf
  41. Chebaani, F., & Tomas, A. (2011). Reciprocal teaching and self-monitoring of strategy use effects reading comprehension. Psicothema, 1(23), 38-45. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21266140/
  42. Clark, K., & Graves, M. (2005). Scaffolding students' comprehension of text. The Reading Teacher, 58 (6), 570-580. https://doi.org/10.1598/RT.58.6.6
  43. Davoudi, M., & Sadeghi, N. (2015). A systematic review of research on questioning as a high-level cognitive strategy. English Language Teaching, 8 (10), 76-90. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v8n10p76
  44. French, J., Ellsworth, N., & Amoruso, M. (1995). Reading and learning disabilities. Garland publishing Inc.
  45. Gibbons, P. (2002). Scaffolding language, scaffolding learning. NH: Heinemann.
  46. Harmer, J. (2015). The practice of English language teaching. Longman: Pearson Education Limited.
  47. Hong, T., & Nguyen, H. (2019). Teacher beliefs and practices of scaffoldings students' reading comprehension through questioning at prereading stage. European Journal of Foreign Language Teaching, 4 (2), 72- 92. doi: 10.46827/EJFL.V0I0.2511
  48. Israel, S., & Duffy, G. (2009). Handbook of research on reading comprehension. Routledge.
  49. Lyngfelt, A. (2017). Reading in your first and second language. On the use of prior knowledge when processing fictional texts at school. Social Sciences and Education Research Review, 4 (2), 78-99. https://ideas.repec.org/a/edt/jsserr/v4y2017i2p78-99.html
  50. Melki, E., Septi, A., & Tanjung, F. (2014). Teacher's use of pre-questioning techniques to reading comprehension achievement of descriptive text at second year students SMPN 2 PASAMAN. Beranda, 3 (6), 1-14. https://ejurnal.bunghatta.ac.id/index.php/JFKIP/article/download/3576/3071
  51. Nguyen, H., & Nguyen, N. (2017). Summarizing strategies: Potential tool to promote English as a foreign language (EFL) students' reading comprehension at a vocational school, Vietnam. European Journal of Education Studies, 3 (8), 51-72. https://zenodo.org/record/834902#.YEIpFU7ivIU
  52. Patterson, A., Roman, D., Friend, M., Osborne, J., & Donovan, B. (2018). Reading for meaning: The foundational knowledge every teacher of science should have. International Journal of Science Education, 40 (3), 291-307. https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1416205
  53. Reutzel, D., & Cooter, R. (1996). Teaching children to read: From basals to books. OH: Merrill/Prentice- Hall Publishing Company. ISBN 0-02-399573.
  54. Reza, Gh., & Mahmood, D. (2012). Sociocultural theory and reading comprehension: The scaffolding of readers in an EFL context. International Journal of Research studies in Language Learning, 2 (3), 67-80. doi: https://doi.org/10.5861/ijrsll.2012.183
  55. Robb, L. (1996). Reading clinic: Use predictions to help kids think deeply about books. Instructor, 106 (3), 61-63. https://eric.ed.gov/?id=EJ568107
  56. Salem, A. (2017). Scaffolding reading comprehension skills. English Language Teaching, 10 (1), 97-111. doi: 10.5539/elt.v10n1p97
  57. Sunggingwati, D., & Nguyen, H. (2013). Teachers' questioning in reading lessons: A case study in Indonesia. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 10 (1), 80-95. https://e-flt.nus.edu.sg/wp-content/uploads/2020/09/v10n12013/sunggingwati.pdf
  58. Vygotsky, L. (1978). Mind in society. MA: Harvard University Press.
  59. Wood, D., Bruner, J., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Child Psychiatry, 17 (2), 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
  60. Wright, V. (2018). Vygotsky and a global perspective on scaffolding in learning mathematics. In: Zajda J. (Ed.) Globalization and education reforms. Springer.